onsdag 31 augusti 2011

Nu börjar träningen ta! :D

Igår sprang jag 5 km för första gången på exakt en vecka. När jag kom på det blev jag lite nervös faktiskt. Försökte få mig själv att inse att det ju inte är en tävling mm. Gick väl sådär. ;)

Jag började med att värma upp lite på Orbitreken, superbra! Ingrid hade förhinder idag, så vi ska försöka få till vårt gemensamma pass nästa vecka nån gång. Det blir dessutom lite tokigt nu eftersom jag reser bort med jobbet imorn och kommer hem på söndag....

Men men. Jag gav mig ut i småregnet. Tog för säkerhets skull på mig min regnjacka. Första kilometern tog 8.30... 30 sekunder långsammare än med Ingrid sist! Attans! Försökte köra på lite, men ville sammtidigt spara lite på krafterna så att jag skulle orka runt hela banan. Försökte springa lite snabbare när jag "vilade". Vid två kilometer hade jag tagit in lite, och låg några sekunder före! Försökte hålla lite tempo på den tredje kilometern, men den lutar ganska länge uppåt! Så jobbigt! Men tänkte för mig själv, att här fick jag gå för två veckor sedan. Se på mig nu! Och så försökte jag köra på lite lite, men ändå hålla steget.

Vid tre km hade jag tagit in en minut1 den minuten höll jag även till fyra km! Nu tänkte jag att jag är ju lika trött ändå, så varför ta det lugnt? Hittar mer och mer mitt löpsteg dessutom, så jag kunde springa ganska bra! Och den här gången sprang jag förbi en kvinna som gick! Ha! :D (Ni som läste om min senaste löptur vet att jag blev om-gådd då!) Nu började det dessutom bli jobbigt med jackan. Det hade slutat regna och jag blev svettig istället, men det var för sent att ta av jackan nu.

Sista kilometern kvar, och uppförslut. Jag tänkte att det är här jag kan korta ner tiden. Det blir mer flackt om en stund så kööööör! Efter bästa förmåga, där jag sammtidigt höll steget, sprang jag på, och det kändes bra. Vågade inte hoppas för mycket, men det kändes som om jag sprang fortare än sist. I slutet fick jag till både steg och längd på steget ganska länge, och nu kom tävlingsmänniskan tillbaka...! "Jag gör en bra tid, jag gör en bra tid, kör på, kör på". Det gick inte att stoppa hur trött jag än var, försökte spurta lite till och med. Tiden blev 49.04.04!!! Wow! Jag hade kortat min tid med 3 minuter, och nu kände jag att jag har mer att ge!

Musklerna börja svara nu, och idag har jag haft träningsvärk - i lagom dos. Och inte så mycket av den där värken, men den kom mer på kvällen.

Eftersom jag ska resa bort några dagar så har jag tänkt att jag ska träna hela veckan fram till imorn, men idag var jag helt enkelt för trött. Skulle ha kört 30 min på Orbitreken, men jag fick lite ont i benen igen, så där "nervigt" och blev toktrött. Så tyvärr blev det en vilodag idag. Jag ska försöka få till en promenad i fjällen, vi ska till Sälen, och har redan bokat det med två tjejer, så det blir bra, men det blir ju inte riktig träning. Jag hoppas att jag orkar och hinner träna på söndag när jag kommer hem. Andreas ska hålla fortet uppe, men jag vet att Alexandra kommer sakna mig mycket, så det kan bli svårt att få till träning på söndag för då kommer hon vilja vara med mig, och jag kommer vara trött antar jag.

Det kommer inte heller bli nån invägning på lördag. Hoppas jag får till den på måndag. Nu är det intressant, för jag har ätit typ 3 frukter om dagen den här veckan, och jag vill se om det har påverkat viktnedgången. I så fall får jag äta färre frukter ett tag till... Så det är lite spännande... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar