måndag 4 mars 2013

Testade mandelmjölsbröd

Det här receptet fick jag från Under vårt tak


Mandelmjölsbröd

Detta behöver du till ett litet "bröd" :

3 ägg
½ dl smält kokosolja
2 dl mandelmjöl
2 msk krossade linfrön
4 msk solroskärnor
1 dl lätt krossade valnötter


Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mandelmjöl, linfrön, solroskärnor och valnötterna i en liten ugnsäkerform.
Vispa äggen lätt i en bunke. Smält smöret och vispa ner det med äggen. Häll äggen och smöret över de torra ingredienserna och rör samman till en smet.

Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter eller till "brödet" fått en lätt gyllene färg. Dela i bitar och njut med lite smör, ost, tomat och en god kopp te!


Variera brödet med andra frön, nötter eller varför inte lite brödkryddor. Bara fantasin sätter gränser!
 
Dags att ställa in i ugnen. Spännande! :)

Direkt från ugnen.


Serverad med kokosolja istället för smör, skinka och tomat. Det blev jättegott, men kanske att valnötterna tog över smaken lite. Jag ska testa att ta lite mindre nästa gång. Men, enkelt att göra och gott!

4 kommentarer:

  1. Hej Anna!

    Vad roligt att du tyckte om vårt mandelmjölsbröd :) Vi har vid flera tillfällen gjort det utan något fett alls och ibland utesluter vi valnötterna helt. Lite brödkryddor är också gott att blanda i :)

    Tack för ett fint inlägg och för att du länkar till oss :)

    Ha en fortsatt fin dag!

    Jenny & Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar er sida, och blir verkligen inspirerad av era recept, så det är jag som ska tacka! :)

      Ha en trevlig kväll!
      /Anna

      Radera
  2. Gott !! Äter också paleokost och är med i denna 30-dagars. Bakat ett bra bröd som maken tar med till sitt morgonfika. Finns här om du vill testa: http://mariasfavoriter.blogg.se/2013/february/basta-smorgasbrodet-hittills-paleomjolkmjolfritt.html
    Ha en bra dag!
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att se att vi blir fler och fler i Sverige som äter paleo! När jag började hittade jag i stort sett ingenting, utan fick hålla mig till amerikanska bloggar. (de dominerar) Men paleo växer i hela världen. Kul!

      Det brödet såg ju hur gott ut som helst! Jag kom på här om dagen att under w30 så får man inte äta bröd, eftersom man då byter ut nåt dåligt mot nåt som ersätter det. Men så fort w30 är slut, så ska jag testa ditt bröd. :)

      Ha en bra dag du med!

      Radera