tisdag 16 augusti 2011

Dagens pass kan sammanfattas i ett ord; Smärta!


På schemat stod spring 2, gå 1, spring 2. Jag sprang två…
I början var det lite stelt, men det flöt på ganska bra ändå, fick till steget ok. Första km gick på drygt 8 minuter trots att jag försökte springa lite långsammare. Kilometer nr 2 gick tyngre. Jag fick koncentrera mig på att hålla steget bra, utan att landa stelt. Stelheten gick inte riktigt över heller. Kände mer och mer att kroppen ville lägga av. Jag fick som små ”ilningar” genom lår- och vadmusklerna. Svårt att beskriva, men ungefär som när man stoppar blodet i en ven på baksidan av handen, så kändes benet lite som att jag tappade känseln på små microställen, och sen när man släpper venen så kommer allt blod, och då kändes det lite som nån ilande kramp… Fast inte i själva muskeln, utan mer som i nerverna.

Jag kom fram till att det nästan måste bero på att jag under så lång tid har gått på ett felaktigt sätt, och att nu börjar de ”rätta” musklerna så att säga vakna, och reparera sig själva. Tror att det jag kände var nerver som försökte hitta varandra igen efter alla dessa år. Lite rehabkänsla… Har aldrig känt så förut, det var inte muskulärt eller träningsvärk.

Jag stannade efter 2 km och stretchade. 20 minuter hade jag sprungit då. Funderade på hur jag skulle fortsätta, och medans jag funderade började jag gå. Det ”krampade” i benen så att jag oj-ade mig högt och kände att jag inte kunde gå ordentligt. Försökte gå ändå. Skulle ju ändå gå i 1 km nu, så jag tänkte att jag får se när jag har gjort det hur jag sen fortsätter. Stannade en gång till för att se om det skulle släppa, men eftersom jag stog upp så gjorde det inte det.

När jag hade gått en km så testade jag för att se om jag kunde springa, men det blev tå-pjuttisar bara, så efter ca 50 meter så gick jag igen. Tänkte att jag kanske kunde gå resten av rundan så att jag i alla fall har gjort distansen, men efter några hundra meter till ångrade jag mig. Kände att jag behövde sitta ner, så jag linkade till närmaste bänk och satte mig. Masserade benen lite och ångrade att jag lämnat mobilen hemma… Det skulle vara skönt att bli hämtad nu! J Fortsatte efter några minuter, snabbaste vägen hem. Tror allt som allt att det blev ca 4 km jag tog mig, och det gick på 1.05.42…

Efter att jag kommit hem, vilat lite och stretchat, ätit en halv avokado och en näve cashewnötter och druckit, känns det ok igen, men det känns lite i benen.

Så för att sammanfatta: Både en bra och en jättejobbigt dålig runda. Bra - för att träningen börjar ge effekt och muskler och nerver ”återbildas” vilket kommer ge bra resultat senare. Jobbigt dåligt - eftersom jag inte nådde målet med rundan, och fick ont, men å andra sidan så är jag nog rätt nöjd ändå! J Jag sprang 2 km! Och återigen vann huvudet över kroppen (en stund i alla fall)! Jag kan pressa mig, fortfarande. Det är bra. Jag kan lyssna på kroppen och avbryta om det behövs. Det är bra. Jag kan göra om mitt planerade träningsschema också, som jag ska fila lite på nu.

Imorn ska jag bara gå en liten promenad, utan att räkna det som träning. Lugnt tempo med andra ord, mest för att röra på kroppen och lederna och få en genomblödning i de ömma musklerna. Vila på fredag. På lördag blir det åter igen stavar, 5 km, med reservation för hur kroppen känns. Dessutom ska jag kanske köpa en begagnad Orbitreck från en jobbarkompis, om den är hel. Hon ska kolla i helgen, och då hoppas jag kunna hämta den på lördag. På söndag vet jag inte riktigt hur jag ska träna. Förmodligen en lång stavgångspromenad, men lugn, vi får se. Nästa löparpass blir i alla fall inte förens på tisdag, om det känns bra.

Jag är nöjd med idag, trots allt. Jag är på G!


Förbrukade kcal 435
Medelpuls 137
Distans 4 km
Tid 1.05.42

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar