söndag 21 augusti 2011

Det börjar släppa!

Igår hade jag ingen riktig plan, utan tänkte att jag springer 2 km sen får jag se. Jag fick till ett riktigt bra steg, och det flöt på ganska bra. Jag fick pusta ut lite ibland och springa lite långsammare, men efter en stund kunde jag dra på lite igen.

Jag sprang till mitt stopp-ställe, och tänkte att det är lättare om jag småjoggar istället för att gå, så jag gjorde så. Sen kände jag att jag ju inte behövde småjogga i en km, utan att jag kunde ju fortsätta ungefär som jag gjort, blanda lite. Gjorde en hyffsat bra tid på mina kontrollställen.

Det börjar flyta på lite, känner mig inte lika trött som förut, även om jag är trött. Det känns annorlunda. När jag springer långsamt så försöker jag hela tiden tänka på steget så att jag har svikt, och tänker att det här kommer göra att nästa pass inte blir så svårt. :)

Det jag måste tänka på är att inte ta för långa steg, för då får jag ont i bäckenet. Jag känner att jag har kontroll över min träning, och steget. Jag behöver bara träna mer innan jag på rikigt kan börja ta i.

Jag funderade på om jag ska springa åt andra hållet nästa gång, för det är en hel del sega och långa motlut, men det är i o f lite nedåt oxå, så jag vet inte vilket håll som blir bäst. I slutet är det först ett motlut en bra stund, och där orkade jag inte ta i så det blev långsamt, men inte myrsteg! :) Sen försökte jag springa med ok löpsteg när jag kom över till neråtlutet. Jag lyckades till och med få till en liten "spurt" sista biten. Helt otroligt! Allt som allt så tog mina 5k 53 minuter, vilket betyder att jag har kortat ner tiden med ca 10 minuter på två dagar!

Det var ganska sent när jag började springa, så det var ju sent när jag kom hem. Det hade gått ett tag sedan jag åt sist, och i slutet av min runda så kände jag mig lite illamående, men ignorerade det. Det kom tillbaka när jag var hemma. Jag tryckte i mig lite käk, men kände mig ändå lite skakig. Orkade inte stretcha ordentligt, utan la mig i badet. Kände att jag nog hade tagit i lite för hårt på passet, jag har inte kommit så lånt än i min träning att jag kan börja pressa så... Funderade på om jag skulle trycka i mig nåt mer, eller om det skulle gå över till imorn bitti. Bestämde mig att det nog kommer gå över, så jag gick och lade mig.

Imorse mådde jag bra. Käkade frukost som vanligt och hade inga problem. Skönt!

Jag har lite träningsvärk, så jag känner att jag inte stretchade ordentligt. Kommer ta det lugnt på mitt pass ikväll, och sen stretcha ordentligt.

4 kommentarer:

  1. Jag måste också tänka på hur jag springer. I somras hade de en artikelserie om löpning i någon av Södermalmstidningarna. De snackade även en del om barfotalöpning. Det stod att när man springer barfota kan man inte lura kroppen utan man känner ganska snabbt om man springer på fel sätt. Jag har tidigare satt i hälen först och det ska man ju inte men hoppas att jag har blivit bättre. Det är ju dock lättare att tänka på att springa rätt när man inte är helt slut.

    SvaraRadera
  2. @Jo,ja det är lättare att tänka på steget när man inte är helt slut. :) Jag försöker landa mer på mallanfoten när jag springer normalt. Ju snabbare, ju längre fram på tå. Hälen ska man inte sätta i, men det blir ju lite så ändå. Vi kan ju kolla varandra när vi kör ihop. Det jag försöker tänka på är oxå att hålla "ihop" steget, så att inget fladdrar liksom, och att ha ett bra avstamp.

    SvaraRadera
  3. Ja, det vore jättebra om vi kollade varandra. För det är nog viktigt att springa rätt, eller så rätt man kan i alla fall när vi springer 42 km speciellt eftersom det är på asfalt.

    SvaraRadera
  4. Ja, precis! Funderar även på att bli medlem av Running Sweden, om ett tag. Vad tycker du om det? När är du tillbaka i stan?

    SvaraRadera