fredag 25 oktober 2013

131025: Domoda på två sätt, och chokladrutor

Idag var jag på jobbet igen, vad skönt det känns! Och dessutom på en fredag - så att man kan se fram emot helgen! :)

Min son, vars pappa kommer från Gambia, beställde Domoda till idag. Det är Gambias nationalrätt. Jag fick söka lite på recept, men gjorde en egen variant till slut.

I Domoda ska man ha jordnötssmör, vilket jag inte äter (jordnöt är en baljväxt) så jag gjorde två grytor, en till sonen med jordnötssmör, och en till mig med mandelsmör.

Ingredienser
ca 1 kg kyckling. Jag tog endast filé, men i Gambia har man i hela kycklingen.
1 förpackning krossade tomaterr
1 tub tomatpuré. Jag hade bara en och en halv, men det gick bra ändå.
4 små, eller 2 stora morötter, inte för smått skivat
2 små, eller 1 stor palsternacka, inte för smått skivat
2 gula lökar
1 burk på ca 180-200 g jordnötssmör eller mandelsmör
1 paprika. Jag hade en röd och en gul, så det blev hälften var i båda grytorna
1/2 citron för kryddning (saften)
salt
peppar
aromat

Detta serveras normalt med ris, men jag körde utan.


Förs har man i ett paket, ca 1 kg, kyckling i bitar. Man måste ha en stor gryta. Den lilla, längst fram, var för liten, så jag fick hälla över lite i en kastrull till.

När kycklingen har brynts lite har man på vatten så att det täcker kycklingen, man har i grönsaker som man gillar. Jag hade morötter, palsternacka och sötpotatis, lök och paprika. Man häller i en förpackning krossade tomater, tomatpuré och jordnöts-/mandelsmöret. Sen ska det koka på svag värme tills såsen har kokat ihop, vilket tar ett tag.
Man rör om det försiktigt. Nötsmöret tar lite tid på sig att blanda sig med resten.
Krydda med citron och aromat. Här är min variant med mandelsmör, och det blev jättegott!

Så här ser den ut som är gjord på jordnötssmör. Jag kunde inte låta bli att smaka på den, och den var helt fantastiskt god!

Till efterrätt, trots att jag kör lowcarb just nu, så gjorde jag chokladrutor enligt Cecilia Folkessons recept. Först smälter man 2/3 av en mörk chokladkaka. Jag valde idag 70%, men normalt tar jag 90% - men den blir inte så bra i efterrätter, tyvärr. Sen brer man ut chokladen på bakplåtspapper, ca 10*10 cm och låter det stelna.
Sen brer man på några skedar mandelsmör på det.
Sen smälter man resten av chokladen och har i 1 dl kokoschips, och blandar tills alla kokoschips är chokladtäkta.
Sen brer man på röran, och låter allt stelna igen.
 

Fördelen med den kallare årstiden är att man kan låta även varm man bli kall snabbt! :) Här står den varma choklad-röran och blir stel på altanen.

 
 
 
Sen äter man, med gott samvete! Och helst med sked, för det blir lite kladdigt. Rutorna ska förvaras kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar