måndag 12 september 2011

Långsamt, men längre! :)

Igår sprang jag med en kompis, Ingrid. Vi träffades i friluftsområdet Alby i Tyresö. Jag har aldrig varit där förrut, men det kommer bli en ny favoritrunda! Några olika spår att välja på, men vi tog ett spår som är 4 km. Ingrid behövde gå sen, och kände sig inte riktigt fit for fight än efter en lätt förkylning, så hon ville springa ett varv. Som vanligt flög hon iväg och jag pustade efter...! :) Det var ett jättefint spår, och de kändes bra att springa där. Tror att jag startade lite för hårt, för det blev tuuuungt!

Efter 2,5 km tror jag, blev det lite mer kuperat, och rikigt tungt att springa. Ingrid väntade in mig med jämna mellanrum, men i backarna var hon som bortblåst! Hon är riktigt duktig! När jag kom i mål efter 4 km väntade hon där, oförskämt fräsch! ;) Jag hade då sprungit i 36,07 minuter. Det är snabbare än samma distans som jag har sprungit hemma, min 5 km'are vid 4 k-stoppet! En minut snabbare på samma distans än i torsdags.

Vi stannade och pratade ganska länge, eftersom jag inte kan prata när jag springer - än! Sen åkte hon för att hämta sin son och jag bestämde mig för ett varv till. Och jag övertalade mig själv med att jag lovade att jag fick gå om jag blev trött. Det lät väl bra, springa och gå omväxlande. :)

Satte iväg och tog det lite lugnare nu, blev omsprungen av, ja, typ alla som sprang i spåret just den dagen... Lite jobbigt för nån som har en så grym tävlingsinstinkt som jag har, trots att jag inte kan springa än. :) Men det var ok ändå - vad kan jag göra liksom... :S

När jag blev trött så klarade jag inte av att hålla mitt eget löfte, utan joggade på långsamt istället, fokuserade på att använda rätt muskler och springa bra. "Får inte gå" blev ett mantra. Just snyggt löfte till mig själv! :) Kämpade på så resten av rundan. Det tog lång tid och när jag var ganska nära mål blev jag _varvad_!!! Av två olika löpare. Aj aj aj... :)

Mitt andra varv tog 47,02 minuter. Nu känner jag mer och mer att jag kommer tillbaka till mittt löpsteg, mer för varje pass, även igår. Det innebär att rätt muskler aktiveras mer och mer, så jag är lika trött efter varje pass! :) Och efter detta pass var jag supertrött. Och jag hade bara ätit frukost, för att hinna i tid, och nu var klockan rätt mycket, så det var dags för mat! Men jag kände mig helt ok, gillar min nya kost. Jag kände att jag behövde äta, men jag var inte skakig eller kände mig speciellt hungrig. Hur är det möjligt?

Jag tog varvtider första varvet, när vi pratade och sista varvet. Totalt förbrukade jag 1100 kcal och medelpuls var 160. Ska försöka springa två varv här varje söndag ett tag framåt.

2 kommentarer: