lördag 17 september 2011

Chokladpaj

Ikväll testade jag en paleoefterrätt för första gången. Den såg väldigt god ut på bilden och jag har sett fram emot idag då jag skulle testa den. Det är ett amerikanskt recept, så jag har fått översätta måtten, så de är lite annorlunda. ;) Man kan säkert jobba på det så att det blir jämnare mått, men idag körde jag enligt det jag hade.

Här är receptet:

Skalet:
3,5 dl kärnfira dadlar
2,3 dl pekannötter
1,2 dl kokos

Fyllning:
2 msk kokosolja
1,2 dl kakao
2 stora avokado
5 msk kokosmjölk (jag tog en hel mini-burk)
5 msk Agavesirap
1 tsk vanilj (jag hade bara vaniljsocker, så det fick bli det idag)
1/4 tsk havssalt

Skalet:
Mixa dadlarna, nötterna och kokosen i en matberedare tills allt är jämnt utan klumpar. Häll över allt i en pajform, ca 22 cm i diameter, och tryck ut precis som ett vanligt pajskal. Sätt sen in formen i ugnen på  ca 170 grader i fem minuter så att det sätter sig. :) Låt det sen kallna.

Fyllningen:
Smält kokosoljan och kakaon i vattenbad medans du rör om. Det ska se ut som smält choklad.

Mixa avokadon i mixern tills den är helt jämn utan klumpar. Häll sen ner den smälta chokladen, kokosmjölken, agaven, vaniljen och havssaltet i avokadon och mixa tills allt är blandat. Häll på fyllningen i skalet och låt den stå i kylskåpet i ca en timme innan du serverar den.

Man kan även använda fyllningen som chokladmousse.

Resultatet! Supergod! :D

5 kommentarer:

  1. Den ser verkligen supergod ut!

    mvh//pernilla be

    SvaraRadera
  2. Tack Pernilla! :) Till och med maken (som kan vara lite kinkig ibland) gillade den. Den är numera en favorit! :)

    SvaraRadera
  3. Åh guuuuud vad god den ser ut!! :D

    Sv: Tack för din kommentar! "Skönt" att veta att det finns fler som tänkt och handlat likadant, men också att det faktiskt GÅR att ta sig ur det, hur kämpigt det än är :)

    Jag har provat LCHF för något år sedan, funkade bra ur viktminsknings- och sötsugssynpunkt, däremot var jag alldeles yr i huvudet :S Men Paleodiet låter spännande, särskilt efter att ha sett din efterrätt haha... :D

    Heja heja!
    Peppkram Jenny

    SvaraRadera
  4. Jag har printat ut receptet och ska prova det så snart jag börjat äta igen :)

    Dadlar, är det samma som fikon? Har lite svårt för den smaken, eller så är det konsistensen jag inte gillar. Jag får prova. Jag ska nog ta sötrix (kcal-fritt socker) istället för agavesirap.

    mvh//pernilla be

    SvaraRadera
  5. @Jenny: Den var goooood! ;)Ja, jag tror på paleodiet, att man faktiskt mår mycket bättre om man äter så. Vissa kanske tycker att paleo är extremt, men det är det inte egentligen, om man tänker på vad som är naturligt. Du får jättegärna testa paleo i en månad för att sen utvärdera! :) Det är ju inte så vanligt att äta så, så det skulle ju vara kul att ha en "paleo-kompis". Och tack för dina pepp-kramar! Jag tror att det kommer gå bra för dig också! Du har kommit en bra bit på väg bara i hur du tänker, tänk på det!

    @Pernlla! Vad kul att du vill göra ett försök på pajen! :) Dadlar och fikon är inte samma sak, fikon är grynigare, eller hur jag ska förklara. Vad är sötrix? Är det ett pulver och vad är det gjort av? Jag kanske ska testa det. ;) Säg gärna hur pajen blev!

    Kramar till er båda! (Och alla andra) :D

    SvaraRadera