söndag 7 april 2013

Peppkväll...

Gick på peppkväll, 130403, som hölls av Fazer och Petra Månström, maratonbloggen. Jag kände ganska tidigt att jag hamnat lite fel. Det var väldigt mycket prat om Vår ruset (det ska särskrivas) och också om bröd och att kolhydrater inte är farligt.

Det är svårt att beskriva exakt hur hon sa det, men det kändes verkligen som att de jobbade stenhårt på att få tillbaka kunder. Lite skitsnack om LCHF, jämförelser med kokta morötter och kall potatis... Det kändes lite ledsamt att man inte kan säga att all kost inte passar alla, och att vissa saker kan vara riktigt dåligt för vissa. Det kändes bara som att de försökte fösa ihop fåraskocken igen.

Det känns som att vi har kommit längre än så... Jag tror att många som har just viktproblem kan känna igen sig att att vissa saker triggar ätandet, så det spelar ingen roll vilket GI det har... Jag blev lite lessen, och kände att jag inte kunde sitta kvar och lyssna. Jag tycker att de som vill kan äta bröd och pasta osv, det gör mig inget, men lite mer kunnskap om hur det bryts ner i kroppen, och hur kroppen reagerar hade suttit fint, då kan man göra ett aktivt val, men så som hon sa det... Nej, det kändes helt fel. Nog om det.

Det hela filmades och visades på nätet, live.

Mycket prat om Vår Ruset, som jag inte gillar så mycket. Jag gillar istället lite längre lopp, och stämningen och folket som ställer upp i sådana lopp. :)

Petra pratade om lite inspiration, och varför hon löptränar. Se bra ut naken är nåt hon säger. Började inte Jonas Colting med det uttrycket? Men det är en bra anledning. :)

Jag kom ganksa sent, för det var signalfel på pendeln. Ca 30 minuter efter planerad tid. Jag fick alltså sitta ganska långt bak, så det var svårt att få bra bilder.

 


Blossom var bra! Hon pratade om motivation. Den kommer inte bara så där, om man sitter i soffan och väntar. Man måste jobba för den. Inget är gratis.

Tanke, andning, vätska, näring, motion, dygnsrytm. Detta behöver vi för att vara i topform. När är man i topform? Jo, när man får in allt detta, och mår bra.


Dietisten som pratade om GI och kolhydrater. Kolhydrater är inte farligt.... osv. Man skulle också tänka på att äta med jämna mellanrum, med små mellanmål. Jag som är så glad att jag kan klara mig utan det nu! Och min kompis M säger samma sak. Att slippa vara slav under maten - så underbart! Jag försökte sitta kvar och lyssna, men det tog verligen emot. Det finns så många nya forskningsrön angående detta och vissa ämnen... Nej, det var försäljning av deras produkter helt enkelt. Tråkigt.


En poäng hade hon ju i detta, för att fungera bra, och kunna träna bra, så måste man få i sig rätt näring, man måste vila (sova) och man måste naturligtvis träna. Alla dessa punkter måste fungera. Det var lite som Blossom sa också. Är det nåt av detta som inte funkar, så påverkas resten också.

Medans jag väntade på Andreas så fick jag se lite av livesändningen. :) Eller inspelningen i alla fall.

Kungsgatan vid 20:00-tiden en vanlig onsdag. :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar