tisdag 18 juni 2013

130617: första dagen på min andra w30


Jag köpte en Kindle-bok, en bok man laddar ner till en app i mobilen, som bara handlar om Crock-Pot-recept, ”Paleo Slow Cooking” av Robb Wolfs svägerska Chrissy Gower, och nu när jag springer till jobbet ibland, och kommer hem sent andra dagar, så här Crock-potten räddaren i nöden.

Dags att testa ett nytt recept. Dagen till ära, första dagen på W30:2 hade jag sett ut ett recept på BBQ Beef, men jag skulle inte kunna använda såsen som var till receptet, för det var väldigt mycket honung, så jag modifierade den gamla såsen till Pulled pork.

Barbequesås

 

Drygt d dl vatten
Drygt 2 dl chilisås med så lite socker som möjligt (denna fick naturligtvis utgå helt)
1 dl äppelcidervinäger
1 gul lök
2 vitlöksklyfta
3 msk worcestershiresås (inte heller denna gick att använda eftersom den innehåller socker)
2 dl finhackad rotselleri
2 msk dijonsenap
1-2 msk honung (nej, inte något sådant alls)
2 msk oxfond eller 1 köttbuljongtärning (hittade sockerfri buljong på hälsokosten!)
1 msk paprikapulver
2 tsk chilipulver
1 msk liquid smoke (kan uteslutas)
salt, peppar

 

Jepp, inte så mycket kvar att laga sås på. Hade i ca 1.5-2 msk tomatpuré också för att få lite färg på eländet. J

 

Kvällen innan förbereddes köttet:

1,55 kg entrecote (kommer ta nåt annat nästa gång, det var så mycket fett i, jag klarar inte det)

Ca 2 msk liquide smoke

1 msk vitlökssalt

1 msk sellerisalt

1 msk löksalt (hittade inget sådant, så jag blandade lökpulver med vanligt flingsalt)

Lägg köttet i en plastpåse och häll över liquide smoke och vänd på köttet lite. Blanda allt salt i en skål och strö över saltet på båda sidor av köttet. Stäng påsen och lägg köttet i kylen över natten.

På morgonen så lägg köttet, häll över allt bara, i Crocken och tillaga på låg värme i ca 4 timmar.

Gör såsen.

När köttet är klart så dra isär det med två gafflar. Jag tog händerna tillslut för det var så mycket fett, och jag ville få bort det. Undrade för mig själv om det skulle gå att äta det här, eller om det skulle bli nåt  kött över.

Sen ändrar man Crocken till att bara värma, och häller i såsen och blandar väl. Servera. J

 

Det luktar ganska rökigt när man gör den här rätten, men det luktar väldigt gott! Och det stör inte, det luktar ju inte brand eller så.

Till det hela hade Andreas gjort rotfrukter i ugn, supergott. Till min stora förvåning var köttet riktigt gott! Min 19-åige son kom till och med upp och tackade för maten och gav mig lite nackmassage! Så jag förmodar att maten blev riktigt lyckad! :D










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar