tisdag 4 juni 2013

130527: Den nakna hälsan med Jonas Colting

Nu var det dags för föreläsning igen, och denna gången med självaste Jonas Colting.

Jag gillar honom, både för vad han säger och hur han tänker, och även för att han säger det han tänker. Dessutom tycker jag att han är en väldigt duktig idrottsman. Jag kanske inte håller med i allt han säger, men i grund och botten tror jag att han har samma filosofi i det mesta som jag själv har. När jag lyssnade på honom fick jag flera aha-tankar där han satte ord för vad jag själv upplever och tänker ibland. Han pratade först om hälsa, och där känner jag att jag höll med i typ allt, sen pratade han om träning och bland annat om att ”ta ett steg till”. Det är ju så jag lurar mig själv! J Jag säger till mig själv att jag ska springa fram till det där trädet, till exempel, men när jag kommer dit, ja, då kan jag ju faktiskt springa till den där stora stenen (eller vad jag nu ser). En liten bit till orkar jag. Och så håller jag på. Nu kan ju det vara nåt typiskt för långdistansutövare, men det gjorde ju att jag kände att jag tänker som Jonas gör. Sen pratade han om mat, och även där talar han om samma saker som jag tycker.

Det var rätt skönt att känna att man befann sig i ett rum fullt med likasinnande, att inte vara ensam. Ibland känns det lite ensamt att äta paleo och tro att det är bäst att landa på framfoten när man springer. Jag har nästan omvänt min man, Andreas, men inte till 100%, och det gäller även löpningen. Men det var så skönt att höra någon berätta för mig (oss i publiken) det jag själv tror på, istället för att det är jag som pratar för andra.





Här pratar Jonas om hur fel vi äter, och att man kallar det normalt. "Normal är bara ett tillstånd där vi tror att vi är friska för att vi alla delar samma sjukdom" - Stefan Sauk. Så sant!
 
Den här tanten springer Ultraman World Championships och är på bilden 74 år. Age ain't nothing but a number!

Talang, eller hård träning? Soffpotatis eller långdistansare. Vi har alla en idrottare inom oss, vi kan alla springa ett marathon, vi måste bara träna för det.

Jonas vann Ultraman World Championships  (cirka dubbla Ironmandistansen),  både 2004 och 2007. Grymt imponerande!


Det här med att lura sig själv i skogen. Att dela upp distansen i kortare bitar. En km orkar jag ju, och en till osv.
Lite star-struck blev jag allt! :D

Hoppas att fler och fler inser detta.
Och jag gick därifrån med en signerad bok! :) Vilken tur att jag inte hann köpa den innan, för det hade jag tänkt.
 
Jag kan verkligen rekommendera att ni går på hans föreläsning, så jag vill inte skriva för mycket om den, men den var superbra. Han pratade länge, men det märktes inte, och han rörde på sig hela tiden! Men det är klart, han orkar ju det. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar