lördag 15 juni 2013

130608: Matrialvård

Jag har letat efter smörjmedel till mitt löpband ganska länge, men tyckt att de som finns är så dyra. Jag tittade på Biltema och hittade ett där som jag tänkte köpa som var billigt. Jag åkte med Andreas först till XXL, och tittade lite på racercyklar medans  han och Micke tittade på vandrings- och löpargejer. Där i en hörna bland styrketräningssakerna hade de lite smörjmedel för löpband, och 50:- billigare än det billigaste jag sett. Jag tänkte att det kanske är bästa att ta ett medel för löpband, så att man inte har sönder det. Så jag köpte det där.
Jag såg till att jag fick med ett långt rör, det fanns bara tre kvar. Jag hade även engångshandskar i beredskap.

Först gjorde jag rent hela bandet, dammade och dammsög. Så här ser det ut när man tar bort höljet. Fin liten motor. Det var inte mycket smuts som samlats där, skönt att veta.

Bara att torka av med fuktig trasa. Alla sladdar urdragna först, naturligvis.

Jag torkade även av själva mattan. Sole F85 heter mitt band. Jag är jättenöjd med det!

Dags att smörja. På med röret. Det ska in under mattan, och man ska trycka i två sekunder.

Så långt in som det går, även från andra hållet. Medans man trycker drar man ut röret, så att så stor yta som möjligt blir smörjt.

Sen får man promenera i ca 5 minuter för att sprida ut det, eller låta bandet gå själv, när man har gått lite så att man smetar ut allt.
Klart! Nu får det stå tills i höst, eller om det blir extremt dåligt väder innan dess. Och då hoppas jag att jag har fått ner det i källaren, och inte att det står kvar i garaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar