lördag 15 juni 2013

130608: Pizzabullar från Under vårt tak

Jag hittade ett spännande recept på under vårt tak som jag bara måste testa, pizzabullar. Jag bytte ut baconet mot smörgåsskinka. Nästa gång ska jag testa att göra den platt, samt ha mer skinka och saker på.

detta behöver du till 12-15 bullar

 Deg
3 dl mandelmjöl
5 msk psyllium pulver
2 tsk bakpulver
1 tsk havssalt
3 äggvitor
2½ dl kokande vatten

Fyllning

ca 3 dl finkrossade tomater
125 g bacon
En kruka färsk basilika
Oregano eller pizzakrydda

1 ägg


 Så här gör du
Sätt ugnen på 175 grader
Blanda alla de torra ingredienserna väl i en bunke  
Separera tre ägg och häll vitorna i bunken  
Vispa ihop med hjälp av elvispen  
Häll på det kokande vattnet och vispa ihop till en deg  
Knåda ihop degen till en klump och lägg på ett bakplåtspapper
Lägg ytterligare ett bakpåtspapper på degen och kavla ut till en rektangel 
Dra bort det övre bakplåtspappret
Bred på de finkrossade tomaterna 
 Strö över lite oregano eller pizzakrydda 
Dela baconen i mindre bitar och fördela över deg, tomat och kryddor 
Bryt av bladen från den färska basilikan och fördela även dessa 
Rulla ihop till en rulle med hjälp av det undre pappret  
Skär rullen i ca 2 cm breda bitar 
Lägg bullarna i en muffinsform 
Vispa upp ägget och pensla bullarna  

Grädda bullarna i ugnen i ca 45 minuter
 




 
Jag hade dem nog inne i ugnen några minuter för länge, men de blev jättegoda! Men som sagt, mer fyllning nästa gång. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar