söndag 22 juni 2014

140611: paleobröd, fröfrallor

Jag har märkt att jag inte längre riktigt gillar att paleo-isera mat., att göra om bröd mm så att det blir paleo. Jag äter hellre dadlar och vattenmelon, än baka kakor paleo-style. Men ibland kan det vara gott med lite bröd, kakor mm.

Jag hittade ett recept på swedishpaleo.se (där finns det massor av godsaker) på fröfrallor.

Fröfrallor, 6st:
3 dl solrosfrön
2 dl kokos
1 msk fiberhusk
0,5 dl pumpakärnor
0,25 dl linfrön
1,5 dl kokosmjölk
2 ägg
1,5 tsk havssalt
Pumpakärnor och solrosfrön till dekor


Mixa solrosfröna och kokosen till ett fint mjöl.



Blanda ihop mjölet med fiberhusk, pumpakärnor, linfrö, kokosmjölk, ägg och havssalt till en deg.

Rulla till bollar som du lägger på en klädd plåt. Pensa frallorna med vatten och dekorera med hela solrosfrön och pumpakärnor. Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter i 175 grader tills frallorna får lite färg.


Bred dem med kokosolja och eventuella kryddor. Mums! De var så goda att jag tog två på raken. Men de var väldigt mäktiga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar