måndag 9 juni 2014

140608: Paleoglass med kaffesmak

Som sagt, jag saknar glass, så nu var det dags att fixa lite. Tog kokossocker, trots att det stog att det var mycket kolhydrater i, men det är det värt idag. :D
Tre ägg, ca två krm vanilj (jag mätte upp lite i locket så att det såg bra ut)
ca 2 msk kokossocker,
3 dl kokosmjölk (jag fick med för mycket vatten, så det blev lite löst, men se till att ställa in förpackningen i kylskåpet ca 2-3 timmar innan start, och ta bara det feta)
lite starkt kaffe som smaksättare.
Blanda ägg, vanilj och socker i en skål

Häll på lite kaffe, och vänta tills kokosmjölken är vispad...

Den kunde ha vispats lite mer, känner jag, men jag blandade ut vattnet med kokosfettet, för jag trodde inte det skulle bli bra annars, men det skulle jag inte ha gjort. Nåväl. Vispa tills det är tjockt.
Vispa äggblandningen ca 30 sekunder
Häll i äggblandningen i kokosmjölken/kokosgrädden

Ner i glassmaskinen i ca 20-30 minuter. Min hade inte hunnit bli helt kall i frysen än efter senaste användning, så det blev inte helt klart.

 

Ah! Voila! Glass! Det var supergott. Men det smälte väldigt fort. Glassmaskinen måste var ordentligt kall innan man startar. Men jag fick min glass-känsla i alla fall. :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar