söndag 24 november 2013

131124: fantastiskt gott bröd!!!

Ursprungsreceptet kommer härifrån: http://www.againstallgrain.com/2012/05/21/grain-free-white-bread-paleo-and-scd/
Jag gjorde såhär:
(Jag gjorde dubbel sats, så om man bara vill ha ett bröd så får man halvera.)
4,5 dl cashewsmör (ca 3,5 burkar från Kung Markatta)
8 ägg
3 msk honung (vill man ha det lite sötare så tar man 4 msk)
5 tsk äppelcidervinäger
1 dl mandelmjölk eller kokosmjölk. (den här gången tog jag kokosmjölk, men jag tror jag föredrar mandelmjölk - vilket är superlätt att göra själv)
1 dl kokosmjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk havssalt
Det blir lite disk, men det är det värt. Häll upp allt cashewsmör i en stor bunke (jag fick byta ut den röda mot en större) Separera äggvitan från ägggulan (men släng inget! Allt ska användas)
Förbered formarna med att "smöra" in dem med kokosolja.
Förbered så mycket som möjligt innan du sätter igång, så blir det smidigt. Jag hällde upp kokosmjölken i ett glas och lade till honung (jag använde en vanlig matsked) och äppelcidervinäger.
Så här. Färdigt att hällas i vid rätt tillfälle.
Vispa ihop cashewsmöret och ägg-gulan så att det blir en smet. Häll sen i mjölkblandningen, och vispa igen.
Vispa sen äggvitan hårt. Blanda de torra varorna i en annan burk, med lock, och skaka om.
Äggvitan är klar. :)
I med torrvaror i cashewblandningen, och vispa ihop det.
I med äggvitan (som ska vara så fast att man kan vända bunken upp och ner utan att det rinner ut, som på bilden, då blir brödet bäst) och vispa igen, tills allt är blandat.
In i ugnen på ca 150-160 grader i ca 40-45 minuter. Jag testade även att ha vatten i botten för att få ett ljusare bröd, men så mycket ljusare blev det inte, men det blev väldigt saftigt och gott. :D
Vilka fina!
Precis ut ur ugnen, efter 40 minuter. Den till vänster fick lite mer smet än den till höger, men det är ok.
Gu så gott! Med eller utan pålägg! Helt klart det godaste brödet hittills!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar