onsdag 25 december 2013

131223: julgodis

Allt på en gång! :)
Idag gjorde vi julchoklad från Cecilia Folkesson, lussekatter från Under vårt tak, och fick inspiration till tryffel från ett gammalt tidningsklipp, där jag gjorde om receptet.
Alexandra börjar med att lägga ut formar till julchokladen, för jag ville ha dem i formar. Cecilia hade dem bara på bakpapper.
Här blir det vanliga lussebullar till "alla andra", och nu jäser degen. (det kan hända att jag också tog en eller två av dessa, men min mage blev inte så glad...)
Detta behöver vi till chokladen: 70%-ig choklad, 200g, pepparkakskrydda och jag hade färdighackad mandel, men det hade nog blivit godare med hasselnötter, och i bakgrunden - receptet. :)
När chokladen har smält så häller man på lite krydda, efter smak. Jag tog nog nästan två matskedar, tror jag.
I med mandeln, rör om, pytsa ut i formarna och låt kallna. Supergoda!
 

Här blir det paleo-lussebullar. Jag gillar lite större bullar, så det blev bara åtta stycken.
Nu är julchokladen klar. Supergoda!
Lussebullar i ugnen.
Så här ser de ut färdiga, och minus en. :D
Här ska det bli tryffel. Till det använder man 200g choklad, 70%, 4-5 msk glögg, och en dryg halv dl kokosolja. Smält ihop allt och låt stelna lite. När det går, så forma små bollar av dem  och rulla i riven choklad, eller som jag gjorde, i kakao.
Rullning pågår. :D
Jag kan tipsa om att använda handskar till detta.
Några med, och några utan.

Man ser inte så bra genom burken, men nu är det klart. Förvara i kylen.
Dessa blev verkligen super supergoda!
En riktigt god jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar