lördag 24 januari 2015

150124: äntligen en riktig skidtur!

Vi har fortfarande lite snö, men det är inte så kallt, så det är på gränsen kramsnö och lite blött här och där i spåret.

Jag och Jasmin tog oss till Tyresta och åkte den lilla slingan, ca 3 km. Jag märkte att jag måste träna mer styrka, men det ingår ju i mitt rehab-program, så det är bara att köra på. Även kondisen måste tränas mer. Funderar även på balansplatta. Jag ramlade två gånger. En gång för jag missade lite med skidan i en backe, och skidorna skar över varandra, och nästa gång för att jag blev lite övermodig och tog en chansning. Men det var kul, och bra att kunna ramla utan att göra illa sig. Jag är fortfarande rädd för att ramla, trots att det har gått bra hittills.

 
 
 
Lite strul med vanten efter fototagning. :) Missade att ta bilder längst spåret, men spåret var inte så bra preppat. Funderar på att testa Rudan nästa gång. Nu hade nån åkt själv, och sen hade alla andra följt efter, så spåret var inte så bra på vissa ställen. Hade jag varit duktigare så hade det inte gjort nåt, men det var lite svår-kört på vissa sträckor.  Undrar även lite över vallan. Det kändes som att snö fastnade under skidorna ibland, samtidigt som jag fick bakhalt ibland. Är det bara tekniken?
 
Jag måste bli bra på det här med valla! Det känns inte bra att behöva lita på andra och lämna in skidorna för att få dem vallade hela tiden. Vill kunna själv!
 
Här kommer jag. Det ser ju rätt bra ut, bättre än det känns. :D Jag försökte fokusera på tekniken, men jag har nog glömt en del.
Jag kommer ta en skidlektion när vi kommer upp till Hamra igen. Sen öva och öva.
Nu kommer jag åka skidor så ofta jag kan, så länge vi har snö, om så bara en liten bit typ på tomten. All teknikövning som går att få in är av värde.
Efteråt tog vi en kaffe på fiket.
Jasmin tog även en semla, och vi tog lite kort och skrattade gott.

 




Senare var det dags för middag. Här ska broccoli kokas för att sen bli mos, och förstekt kyckling ska in i ugnen en stund.
Jag ska även göra lite bea. Ett ägg, 2 dl rapsolja, lite citronjuice, dragon, vitpeppar, persilja och salt. Jag brukar även ha i dijonsenap, men den ger ganska mycket smak, så jag hoppade över den idag, vilket gav ett riktigt bra resultat.
Handmixa från botten tills det mesta är blandat och sen blanda allt så det blir fint, smaka av - klart.
Här är det klart och upphällt i en fin burk.
Det färdiga resultatet. Det blev verkligen supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar