lördag 17 januari 2015

141227: härlig saffranskaka

Ursprungsreceptet kommer härifrån: http://www.againstallgrain.com/2012/05/21/grain-free-white-bread-paleo-and-scd/
Jag gjorde såhär:
(Även gjort detta bröd tidigare här där allt är beskrivet lite mer i detalj)

 (Jag gjorde dubbel sats, så om man bara vill ha ett bröd så får man halvera.)
4,5 dl cashewsmör (ca 3,5 burkar från Kung Markatta)
8 ägg
3 msk honung (vill man ha det lite sötare så tar man 4 msk)
5 tsk äppelcidervinäger
1 dl mandelmjölk eller kokosmjölk. (den här gången tog jag kokosmjölk, men jag tror jag föredrar mandelmjölk - vilket är superlätt att göra själv)
1 dl kokosmjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk havssalt
2 gram saffran (som är extra och kan uteslutas)
Förbered så mycket som möjligt innan du sätter igång, så blir det smidigt. Jag hällde upp kokosmjölken i ett glas och lade till honung (jag använde en vanlig matsked), äppelcidervinäger och saffran.

Separera äggvita och äggula
Blanda äggula med cashewsmöret. Vispa så att det blir en smet. Häll sen i mjölkblandningen, och vispa igen.



Jag misslyckades med äggvitan eftersom jag inte diskade visparna (försökte gena lite, inte bra)





Detta blev en fantastiskt god saffranskaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar