söndag 12 januari 2014

140111: 25 dagar kvar på W30 samt lyxig helgfrukost, och släkten på paleomiddag.


Dagens frukost samt invägning.

På helgen när jag har tid och även orkar, så äter jag lite mer lyxig frukost, äggröra. :)
Det är så enkelt att göra att jag borde göra det varje morgon, men jag är så otroligt morgontrött, att jag inte orkar... Måste försöka ändra på det.
Jag knäcker i tre ägg.

På med lite salt (seltin testade jag den här gången), timjan och saften från ca en halv citron. Tänk på att all besprutning sitter fast i skalet, så om du inte köper ekologiskt så var extra noga när du sköljer av citrusfrukterna. Men skölj även de ekologiska. Jag brukar även tänka på alla i mataffären som tagit i min citron utan att köpa den.... Hade de så rena händer? Och färden hit, osv. Skölj allt!
Rör ihop allt och sätt på spisen. Jag har induktionshäll så det går fort. Medelvarmt.
Här är resultatet, på några minuter. Jag har vant mig av med salt... Det blev väldigt salt. Men jag åt det ändå. Det är många som diskuterar salt just nu, att man kanske får i sig för lite, så jag ska testa att återinföra lite mer salt, men jag blir väldigt törstig, men maten blir lite godare. Kanske Seltin är lite saltare än havssalt?
På kvällen var mamma, min syster och hennes två barn över på middag. Vi åt lax, samma recept nästan exakt, som i Åsa Söderbergs paleobok, med pesto, broccoli, sparris, små tomater och lite potatis. När alla hade ätit upp sa jag att de just hade ätit en paleomåltid (jag får ju en hel del frågor om hur jag äter, och många har förutfattade meningar och tror helt fel). Allihopa blev lite förvånade. Det enda på bordet som inte var helt och hållet paleo var bean, den var köpt och innehåller lite socker.
Jag åt en liten potatis, trots att jag just nu gör en w30, och till efterrätt hade jag fruktsallad på tre olika meloner, plommon och banan, som jag åt lite för mycket av, men jag tänker inte börja om för det. Jag är på dag 6 idag, och det känns bra. Mer om det nedan.
Kul i alla fall att släkten gillade maten, och att de nu kanske vet lite mer om paleo än innan de kom. Jag har ätit paleo i drygt två år nu, men jag har hela tiden anpassat maten jag bjudit på till alla andra, då det här var första gången jag inte gjorde det. Kul. (potatis är inte heeelt paleo, men ibland är det ok)

Min syster ville ha kaffelatte, och jag blev sugen på att testa att skumma kokosmjölk. Det blev inte så mycket skum, men det blev lite tjockare.
Över det sen lite kakao. Det blev gott, men kokossmaken blev lite för stark. Om jag ska testa detta igen så tror jag att jag ska ha vanilj i kokosmjölken innan.
Middagen gjorde tyvärr att jag inte tränade idag, nästa pass blir på söndag, och då har jag missat ett pass den här veckan...
Under Vårt Tak så hade de vid ett tillfälle en gästbloggare, Helena, som bloggade om sin egen w30, och hon sa att hon inte hade hittat nån app som räknar hur många dagar som har gått, bara hur många dagar som är kvar. Tillslut hittade hon en app för fertilitet, och den funkade. Jag tänkte "hur svårt kan det vara?" och letade själv efter en likadan app. Tillslut gav jag upp och sökte på fertilitet, och hittade denna. Den gör ju jobbet, så... Jag är på dag 6 och har 25 dagar kvar. Sista dag är 5 februari. Super!
 
Sen är det det här med utmaningar och träning... Jag tänkte haka på Rutakuten hos Cecilia Folkesson, och kastade ut en fråga på FB i en av grupperna jag är med i, om nån annan var intresserad, och fick ett så bra svar av en gruppmedlem, att han hade sin egen träning som utmaning just nu. Så efter lite eftertanke så kom jag fram till samma sak...
 
Jag har precis startat ett eget bolag som jag tacksamt nog kan leva på, och jag försöker komma i form till maran, och just nu gör jag en whole30. Det räcker faktiskt. Så jag hoppar inte på den utmaningen, eller nån annan. Min egen träning blir min utmaning. :)
 
Jag kommer lägga upp mitt träningsschema senare, min egen utmaning. Är det nån som är med på en marathonutmaning? :D

2 kommentarer:

  1. Visst är det kul att servera "sin" mat, och överraska lite! Jag har inte serverat en Paleo-måltid än, men däremot mat utan ris, pasta, potatis el liknande, och sen frågat om de tyckte maten var tråkig. Så klart de inte tyckte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var riktigt kul. Ska försöka göra så i fortsättningen. Och kul att de inte tyckte maten var tråkig! :)

      Radera