fredag 29 mars 2013

Vad är Whole30?


Jag får lite frågor om W30, vad det egentligen innebär. Det innebär att man tänker extra mycket på vad man äter, i syfte att äta så rent som möjligt, utan tillsatser och socker, och dessutom ingenting som ersätter saker som efterrätter eller andra saker som skapar dåliga vanor. Syftet är att bryta dåliga vanor och nollställa kroppen. Man kan jämföra det med en dator som man tappat lite kontroll över, vad finns i den egentligen? Massa dåliga småprogram som drar energi och minne, kanske nån liten trojan som ligger och skickar ut signaler. Man kan köra ett antivirusprogram, eller helt enkelt boota om datorn. Då försvinner alla småprogram och virus mm som man inte längre vill ha.

Whole30 är som en boot av systemet. Genom att utesluta socker och sötningsersättningar och annat som ersätter godsaker, så får man tillbaka kroppens känslighet för smaker – allt smakar bättre och det utan tillsatta kryddor mm. Det blir till och med så att det som man brukade tycka var gott och sött, blir istället sliskigt och oätligt. Målet är att utesluta all mat som kan ha en negativ effekt på psyket eller kroppen när det gäller hur man ser ut, mår och lever sitt liv. Därför utesluts vissa matprodukter som rent tekniskt är Paleo, som honung eller desserter med mandelmjöl, under programmets 30 dagar.
 
Det innebär också att bryta dåliga vanor, som i mitt fall består av att jag gärna äter nåt gott på kvällen framför en film, nåt lite sött efter maten, nåt litet mellanmål då och då. Även om jag inte har ätit dåligt, så har det blivit en dålig vana. Jag vill bli av med dessa dåliga vanor, och slippa vara slav under maten.


Jag började min W30 2013-03-18, så nu har det gått nästan två veckor. Den stora skillnaden för mig har varit att inte äta så mycket frukt, och inga paleogodsaker. Under en W30 så får man äta en till två frukter om dagen, men jag har valt att inte äta frukt alls, med få undantag. Hela vecka ett så blev det noll frukter, och faktum är att jag inte blev hungrig alls! Nån eftermiddag, minns inte när, åt jag en banan, och var skrikande hungrig till middagen. Jag åt ju bananen för att jag var hungrig! Vilken skillnad! Så på mig orsakar alltså frukt hunger. Se, vad bra, nu har jag lärt mig det! Med andra ord ska frukt begränsas till helger eller festligheter, inte att ätas dagligen – för mig.

Igår åt jag lite vindruvor, men vis av banandagen, så åt jag även lite nötter efteråt, för att neutralisera fruktsockret. Det funkade faktiskt. Men idag har jag varit väldigt sötsugen. Jag kan inte riktigt svara på om det är pga vindruvorna eller att hela huset är fullt med påskgodis! J  Min dotter var påskkärring igår, och fick massor med godis. Och jag är ju godisråtta så det heter duga! Men jag har inte tagit nåt, och känner att jag inte vill ha, men det skapar ett litet sug… Jag skulle vilja ha lite mörk choklad! Men inte under W30! Det dämpades något efter lunchen, men inte helt, så jag tog lite hasselnötssmör och just nu känns det bra.

Det känns ganska fantastiskt att kunna känna efter och faktiskt inte vilja ha nåt, utan inse att allt sitter i huvudet, att det bara är en vana. Jag lär känna min kropp på det här sättet. Dessutom märkte jag att magen inte riktigt gillade vindruvor, den började kurra och ha sig lite. Jag som kunde äta en hel ask själv tidigare.

En regel som jag har brytit emot är att väga sig. Jag kände att jag blivit smalare, och blev nyfiken. Jag har vägt mig två gånger faktiskt, senast idag, och jag har gått ner 1,5 kg sedan jag började. Plus alla andra framgångar:

·        Jag behöver inte ha nåt på kvällen längre, utan klarar av att sitta i soffan och titta på film, utan att stoppa saker i mitt ansikte.

·        Jag behöver inte äta mellan måltiderna.

·        Känner (oftast) inget sug efter nåt, men när ”suget” kommer så sitter det i vanor, som att äta en frukt efter lunchen. Det är ingen kamp att inte äta nåt, för det sitter bara i huvudet.

Jag undrar vad som kommer hända de drygt två veckor som återstår. Det känns riktigt spännande faktiskt. Jag har ju ätit paleokost i drygt 1,5 år, så det kommer väl inte att bli nåt jättestort som kommer men det som faktiskt redan har hänt känns ganska stort ändå. J

Jag håller fortfarande på att läsa boken It starts with food, och jag kan verkligen rekommendera den! Det är ’aha’-upplevelser efter ’aha’-upplevelser! Jag återkommer med en recension när jag är klar.


Jag kanske hinner läsa ut denna under påsken? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar