torsdag 14 mars 2013

Både löpning och längdåkning i Funäsdalen

Idag var jag jätte-seg när jag vaknade. Jag blir väkt några gånger varje natt av att hunden för oljud, maken går upp för att ta hand om hunden, maken kommer tillbaka till sängen efter att ha tagit hand om hunden…. Några gånger per natt gör ganska mycket. Lägg då till att sängen inte är så bra för min rygg. Jag och Andreas bytte säng med varandra efter första natten, för då var min rygg verkligen paj, så nu är det bättre. Den sängen jag sover i nu är den bättre av de två, men inte helt hundra, med andra ord.

Vi kom i alla fall iväg till backen, men ganska sent. Alexandra går i skidskola och det var sista dagen för henne idag, så jag ville vara med när lektionen var slut. Därför kom jag inte iväg på nån runda innan lunch. Alexandra fick ett jättefint diplom och var jätteglad!

Vi åt lunch och sen bytte jag om till löparskor. Jag använder mina vanliga Merrell och det funkar jättebra. Det är lite halt, men inget jag märker.

Jag körde på i ett lugnt tempo. Jag märker att jag fortfarande är lite rädd för att förbruka energi och kraft för jag tror att jag kommer ta slut, så det måste jag ändra på, men inte idag. Syftet var istället att springa hela distansen, ca 4 km, utan att stanna. Första km gick bra, och jag sprang förbi ett par med barnvagn. Alla, typ, åker slalom, men ändå upplever jag inte att jag får konstiga blickar när jag kommer som en katt bland hermelinerna i antingen löparskor eller längdpjäxor. Första km gick på 8,38. Det märks att jag slarvat med träningen.

Andra km blev lite tyngre, men jag lyckades övertala mig själv till att inte stanna, men det enda jag väntade på var att rösten i Endomondo-appen skulle säga 2km! Jag fick springa lite längre idag för att komma till 2 km, än sist. Lite jobbigt när man bara vill vända! J Andra km gick på 9,14…

Men sen fick jag så äntligen vända tillbaka. Tredje km gick en del i uppförslut, vilket jag inte märkte i andra riktningen alls. Det kändes lite tungt men återigen lyckades jag få fötterna att fortsätta framåt i löpsteg! Försökte tänka på tekniken, även om jag tog det lugnt, och det hjälpte lite mot tröttheten. Längtade återigen efter rösten och att få höra 3 km! Äntligen! Den tredje km tog 8,9 minuter. Det var ju inte så illa! J Mötte också en tant på spark, och vi nickade leende till varandra. Det är ju inte så vanligt hemma med sånna tanter.

In på den fjärde och sista km. Nu började det faktiskt att kännas lite lättare och jag fick till tekniken och ett ganska bra steg, för att vara mig. Jag känner att jag inte orkar, så styrketräning står på schemat så fort det blir möjligt att köpa hemgymmet som jag har suktat på ett tag. I slutet av den fjärde km mötte jag paret och barnet igen. De gick tydligen fram och tillbaka, bara. Den fjärde km gick på 9,09 – så det ligger på ca 9 min/km… Ja ja, det är vinter också. Jag sprang några meter till så totalt blev det 4,02 km på 36,05 min. Tyvärr såg jag när jag avslutat att Endomondo var inställd på skidåkning och inte löpning. Hur kan man ändra detta i efterhand?

Jag kom tillbaka till backen, och pustade ut en stund. Jag var ganska trött och funderade på om jag skulle åka skidor också. Jag kollade på klockan och insåg att om jag skulle åka så måste det bli nu. Sagt och gjort.

Gick till bilen och bytte till längdkängorna. Då såg jag tanten på spark igen. J Kul!

Så, tillbaka till längdspåret innan svetten hann kallna – bra jobbat! J Men det märktes nu att jag var trött. Vad är teknik? Liksom… Och det var jättetungt. Och skidkorna liksom bet fast i spåret. Kände att jag nu börjar bli förbannad på mina skidor med fiskfjäll. Det gick ändå framåt, trots allmän trötthet och en känsla av att jag inte ville vara där. Första km gick på 14,29! Det går fortare att gå!

In på andra km och bet ihop lite mer. Tänkte att jag måste skärpa till mig, tänka på tekniken som jag lärt mig, och jag måste tillbaka innan liften stänger, för jag har bilnyckeln. Jag mötte en kvinna i spåret, men annars var jag själv. Vi hälsade glatt på varandra, och fortsatte åt var sitt håll. Den andra km tog 14,96 min. Även om det är lite backar nerför, så är det ett trögt lut uppför. I de små backarna utför så får jag staka, för glidet tar slut. Det gör ju det hela lite tungt! Jag kom till vändpunkten och vände tillbaka samma väg.

Den är biten är den snabbaste, med mycket utförslut och härliga utförsbackar. Jag försökte filma med mobilen, men i varje nerförsbacke kommer min arm i vägen, så det var inte så mycket att se, men nåt jag får jobba på att lösa, för det var lite kul att se. Den tredje km tog 9,19 min, enbart pga alla backar.

Jag fick åka en liten bit till för att komma tillbaka till starten, så totalt blev det 4,43 km och det tog 47,08 min, vilket betyder att den sista biten tog 8,64 minuter. Det är bara uppför, och nu hade jag fått nog och ville hem. Fick bitvis till ganska bra teknik trots allt.

Lite fippel på vägen med handskar och mobil, men försumbart.

Totalt för dagen blev det ett kanonpass! 7,45 km på totalt 83,13 minuter 1,23,13 timmar med andra ord. Löpningen gick bättre än sist, men ändå trögt, så det kommer bara att bli bättre. Tiden jag vill slå på Premiärmilen är ca 1,24 – vilken är den tiden jag gjorde idag, fast på kortare distans. Ja, det är bara att träna på. :D


Innan löpturen, då är man så här glad!

Mitt i skidspåret, underbart väder! Solen sken och nästan ingen vind. Perfekt!

Mina fiskfjällsskidor. Förlåt att jag var arg på er idag! ;)

1 kommentar: