måndag 21 november 2011

Backträning

I tisdags tränade jag i backe. Min man hade tipsat mig om en liten backe på lagom avstånd. Eftersom det hade hunnit bli mörkt så kände jag mig lite feg, men min man höll mig sällskap i bilen! Han och dottern åkte med påmin runda och såg till att inget hände mig! :) Mina älsklingar!  De åkte inte bredvid hela tiden, utan åkte lite i förväg och väntade in mig.

Jag gick ut lite för hårt, som om jag glömt att jag inte är så vältränad än, och det fick jag ju naturligtvis lida för sen, för jag blev trött och fick ta det ganska lugnt. Jag tog mig till backen på ca 18 min, helt enligt schemat. :) Sen körde jag backe. Det var skönt att kunna ta ut steget och ta i, men vad jobbigt!!! Jag skulle köra backe i ca 15 min och jag höll ut i ca 13. Jag tror att det blev 7 vändor uppför, men är inte helt säker. Jag blev grymt trött i benen, men på rätt ställen. Sen skulle jag ju hem oxå... Då skulle jag jogga i ca 10 minuter och det var ungefär det jag orkade... Och nu hade det hunnit bli lite halt. Maken och dotter fick åka hela vägen hem för det kändes ok nu.

Vad löjlig man är! Måste ju kunna springa i mörker juh!

Jag har suttit och läst på om löpsteg. Jag tycker att jag har försökt hålla mig på framfoten när jag har spungit, men jag har nog haft lite fel teknik ändå. Jag har hittat en teknik som kallas Pose.

http://www.bgmsanalys.se/pose/pose.htm
http://www.youtube.com/watch?v=oN1x3Ik1t5Y&feature=related

Det finns många sidor och filmer om detta, och jag har blivit ordentligt inspirerad! Så när jag var på väg till backen så försökte jag använda denna teknik, och det tog på musklerna kan jag säga! Men verkligen på rätt ställen, och det kändes bra. Så fort jag "släppte" steget så fick jag känningar i bäckenet, så den här tekniken är verkligen bra för mig! Nackdelen just nu är att jag inte orkar vila i steget, eftersom jag inte har fått till tekniken ordentligt, så jag blir verkligen trött! :)

Tänk om jag hade hittat den här 30-åriga tekniken lite tidigare! Den är väldigt skonsam mot lederna, som mina trasiga knän och mitt trasiga bäcken, och man springer lättare, med mindre tyngd på fötterna.

Så, just nu kämpar jag mot mycket:
Nytt löparsteg (fastän jag trodde att jag sprang så, men inte riktigt, bla hållningen mm)
för mycket vikt att bära på
dålig kondis att bygga upp
och underutvecklade muskler att bygga upp.

Men vad vore livet utan utmaningar! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar