söndag 12 februari 2012

Skidåkning

Igår var det dags att testa skarpt! J Jag åkte ju på tomten förra helgen, men nu var det dags att åka själv och kunna åka på riktigt.

Jag bokade med Josefin och Jasmin att åka, men det strulade till sig lite med jobb och tider så det blev till slut jag och Jasmin som åkte. Vi åkte till Tyresta för att åka fem km och Jasmin föreslog barnvagnsslingan. Sagt och gjort.

Detta var alltså första gången jag åkte längdskidor sedan jag var typ 14 år… Men vi stack iväg och det gick bra. Det började ganska omgående med en uppförsbacke. Där var det bara till att saxa upp, vilket tog enormt på kondisen. J

Sen kom en snäll nerförsbacke som gick bra. Mer uppförsbackar… Och sen en nerförsbacke som svängde. En annan skidåkare åkte förbi oss innan den här backen och han hade lite problem i kurvan, så då blev ju jag rädd naturligtvis, och vad hände? Jo, jag ramlade! J Tur att snön är mjuk. Vid det här laget hade vi fått sällskap av ett par som var ute och rastade hunden. Tyvärr så åkte vi i samma takt som de gick, det kändes lite jobbigt. Passade på att ramla en gång till i en nerförsbacke, men kom iväg igen så fort som möjligt för att komma bort från det där paret, och jag tror att jag hade fått snö på rumpan som jag missade ta bort, för när jag kom hem var byxorna blöta om rumpan. Var nog därför jag var kall om baken. Vill ha min löparkjol! J

Vi svängde av från skidspåret för att följa barnvagnsslingan, och det var svårare att åka utan spår, där folk hade gått ner snön. Blev lite feg när det var lite nerför och en massa träd att parera. Ramlade igen och kände att backen nerför svängde för mycket för att jag skulle kunna undvika träden, så jag tog av mig skidorna, glatt påhejad av paret med hund. Joggade ikapp Jasmin, och vi tog en vätskepaus, och lät paret försvinna över horisonten. Vi tog oss så småningom tillbaka till bilen och jag kom hem välbehållen, men kall om rumpan. J

Det hade tagit mycket längre tid än vad både jag och Jasmin hade trott, så hon hade bråttom till jobbet.

Jag var trött men nöjd, det var kul att åka skidor. Nästa gång kanske det är bättre med mer plan mark och spår! Jag kände att jag vågade mer ju längre vi åkte, och blev säkrare. Det är nästan 26 år sedan jag åkte sist, så jag tycker att jag var duktig. Det kändes ordentligt i axlarna och nu, dagen efter, och det känns ordentligt även i ljumskarna. J Bra allternativträning, men löpning är mer min grej.

Kanske stående inslag på lördagar medan det finns snö?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar