onsdag 22 februari 2012

Skidåkning med lilltjejen

Skidåkning igen! J

Jag hade återigen bokat tid med Jasmin för skidåkning. Den här gången tog vi med oss våra småtjejer. Jasmin började åka med sina tjejer förra året, så de har hunnit öva lite mer än vi har, och det märktes. De flög iväg! Och den äldsta hade jättefin teknik. Och är sju år. Hennes yngsta är som Alexanddra, fem år. De fyller bara några dagar ifrån varandra.

Alexandra har endast åkt på tomten med mig vid ett tillfälle, så vi kom efter ganska direkt. Men vi tog det lugnt och det gick bra, men väldigt långsamt. Hon vågade inte så mycket när det var backigt, och jag är inte heller så stabil att jag var till mycket hjälp, men vi tog oss fram, och jag lyfte henne när hon ramlade, tog henne mellan mina ben i uppförsbackar och gjorde mitt bästa för att hålla henne bredvid mig i ”nerförsbackarna” (det var ju nästan plan mark). Vi tog en fika när vi hade åkt en stund, med varm choklad, kaffe och smörgås. Det gillade de, tjejerna. J
Sen fortsatte vi tillbaka, men här kom den ”stora” backen. Jag testade den först, för att se om jag hade kontroll, innan jag lät Alexandra köra. Den här backen var inte heller så brant eller lång, men har man inte åkt på 26 år så har man inte. Åkte ner för backen, och stod på benen! J Och det var kul! Åkte tillbaka upp för att hämta Alex, men då ville inte hon åka i backen, och hon ville åka rakt över istället. Försökte få henne med mig, men hon är ju lite envis, den här unga damen, så det var tvärnej. Jag var helt säker på att hon skulle gilla backen om hon vågade pröva, hon älskar ju slalom, så jag satte igång med stora övertalningsprocessen. Förgäves. När jag tog av mig mina skidor och lovade att hålla i henne hela vägen ”ner” så gick det, och hon kom till mig, och tillsammans tog vi oss ner.
Hon var trött nu och vi hade varit ute länge. Det gjorde att hon ramlade några gånger på rumpan, och blev sur. Hon började tröttna på att åka, men det var en liten bit kvar innan vi var vid bilen. Hon sa att hon aldrig vill åka skidor mer, men vi får hoppas att det hinner ändra sig. Planen för det blir att vi får öva lite mer själva innan vi åker med nån annan. Jag tror hon blev lite stressad av att de andra tjejerna åkte iväg, och att hon själv inte behärskar skidåkningen helt ännu. Jag får helt enkelt se till att Andreas fixar sina skidor, så åker vi alla tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar