lördag 1 november 2014

141031: Eftertanke i fjällen, dags att bli lite mer hardcore-paleo

Nu är det dags igen att bli lite mer strikt i min kost. Jag äter paleo, jag vill verkligen betona det, med väldigt få snedsteg, men även om man följer paleo så kan man överäta vissa saker. Det är dit jag har kommit. Det blir mycket dadlar, mango och äpplen just nu. Och vissa saker som jag inte kan tänka mig att äta själv, köper jag till mina barn, det känns verkligen inte rätt. Men de är vana vid socker, för så ser vårt samhälle ut idag. Saker som jag har lärt mig tycka om (igen) tycker inte de om. Men nu vill jag försöka vända på detta, jag vill att även barnen, och familjen, ska bli mer paleo.

Jag har sett mer och fler filmer och artiklar som är emot socker. Socker orsakar så mycket mer problem än vad många tror. Det handlar inte om att "unna" sig lite godis en lördag, utan att hålla sig frisk. Om man vill äta nåt gott finns det massor med naturliga saker, utan socker.

Alzheimers kallas oftare och oftare för Diabetes typ 3, men när man säger det till folk så slutar de lyssna, sockret är så viktigt för dem att de inte kan tänka sig vara utan även om de riskerar farliga sjukdomar, som även till exempel cancer. Att man via kosten kan blir nästan frisk från både typ 1 och typ 2 diabetes vill heller inte många lyssna på. Vart är samhället på väg?

Cancerceller växer av socker, socker är deras näring. Många vet detta... Men varför händer inget?

Jag tänker i alla fall göra mitt bästa för att hålla min familj frisk. Haninges skolor är på frammarsch mot att bli sockerfria, tyvärr inte mina barns skola - än, men det kommer nog snart.

Nu är vi i fjällen, och då har man lite annat för sig än vanligt, och sånt som även leder till att tankarna vandrar fritt. Nu är det dags att blir _mer_  paleo, och utmaningen blir att få med ungarna i detta. Därför kommer jag till en början göra sånt som jag tror de kommer tycka om, även om det inte är så att säga W30- mat.
 

Ibland måste man hjälpa naturen (och barnen) på vägen. Här är det snökanoner i Hamrafjället som ska hjälpa Kung Bore att sätta lite fart.

En god kycklinggryta med paprika, spenat och kokosmjölk. gott tyckte alla.

 
Fortfarande snökanoner igång. De hade ett uppehåll under dagen då det blev plusgrader, sen körde de igen.

Till efterrätt blev det chokladpudding. Jag berättade inte hur jag hade gjort den! :) Alla tyckte om den, men Alexandra hade velat ha grädde, så hon åt inte allt, men det är en början. Jag tyckte den var väldigt söt! Men jag får dra ner på sötman sen.

Här är receptet:
2 msk kokosolja
1,2 dl kakao
2 stora avokado
5 msk kokosmjölk (jag tog en hel mini-burk)
5 msk Agavesirap (jag tog honung idag)
1 tsk vanilj
1/4 tsk havssalt

Smält kokosoljan och kakaon i vattenbad medans du rör om. Det ska se ut som smält choklad.

Mixa avokadon i mixern tills den är helt jämn utan klumpar. Häll sen ner den smälta chokladen, kokosmjölken, agaven, vaniljen och havssaltet i avokadon och mixa tills allt är blandat. Häll på fyllningen i skalet och låt den stå i kylskåpet i ca en timme innan du serverar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar