lördag 1 november 2014

140928: gulaschsoppa i Crock-pot

Det gäller ju att planera i god tid, så redan nu ska jag börja testa kost att ha med vid de olika deltävlingarna för En Svensk Klassiker. Gulaschsoppa känns helt rätt inför Vasaloppet, och även kanske Vätternrundan.

Receptet är taget från Birgitta Höglunds kokbok "Långkok för LCHF och Paleo" (jag har gjort lite justeringar):

500g fint kött
250g champinjoner eller potatis
Kokosolja
2 gula lökar
ca 4 vitlöksklyftor
3 tomater
1 röd paprika
1 gul paprika
1 grön paprika
1 msk buljong
1,5 dl rödvin
2 msk tomatpuré
1 msk Worcestershiresås
1 msk stött kummin
2-3 msk paprikapulver (jag tog ganska mycket mer än vad som stod i receptet, och det blev jättegott)
1 msk torkad persilja
1 msk torkad timjan
Ca 0,5 msk sal
Ca 1 tsk vitpeppar
2 lagerblad

Bryn köttet så att det får fin färg. Tillsätt lök och vitlök. Krydda med salt, peppar, kummin, paprikapulver och tomatpuré. Låt fräsa några minuter.
Bryn svampen/potatisen och häll den över köttet. Tillsätt buljong, vin Worcestershiresås, och övriga kryddor.
Låt allt koka upp och småputtra på låg värme i 2-3 timmar, tills köttet är mört. Späd med mer vatten om soppan blir för tjock.
Testade att göra med lövbiff, för att få alla bitar så små som möjligt. Det blev inte helt ok, saknade det "riktiga" köttet.
Här bryns det

Här är allt jag använde.

Här har jag blandat i allt.

Jag ska göra med potatis i fortsättningen. Kände att jag saknade även det, och det blir lite mer "rett" av potatis. Men det här blev supergott! Vasaloppet - here I come! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar