lördag 13 september 2014

140831: nya söndagsrutinen, Tyresta med Josefin

Missade tyvärr att ta bild på oss två, men det ska jag komma ihåg nästa gång.

Nu är vi igång med vårt nya mål, att träna tillsammans varje söndag. Hon ska också anmäla sig till Tunnelloppet och även hon vill bli snabbare. Hon är min hare just nu, och det funkar jättebra!

En sak som jag tycker är riktigt märklig är folk man möter. De allra flesta tror att de kör bil i skogen och håller till höger. Och som hundförare har man alltid hunden på sin vänstra sida, och hunden ska inte möta mötande människor, utan det ska hundföraren göra. Men folk är villiga att kliva av stigen bara för att kunna hålla till höger...! När det finns hur mycket plats som helst till mitt höger!

Vi har högertrafik i Sverige, det betyder att man går till vänster. Punkt! Samma sak gäller på gång- och cykelvägar. Det är väl ingen som först möter en cyklist till vänster, och sen springer över på höger sida när man möter en gående. Då kan man ju bli påkörd bakifrån om det råkar komma en cyklist därifrån, som då den du möter gåendes, ska möta till vänster. Det blir ett j*vla kryssande! Nej, när man går så räknas man som gående även när man möter andra gående. Applicera samma scenario på en mindre trafikerad bilväg. Ska du då korsa bilvägen för att det kommer en gående på andra sidan gatan? Ska den då vänta tills det är fritt för dig att gå över? Eller ska den personen gå över?
 
Jag kollade faktiskt upp detta och det finns endast två undantag från denna lag, och det är endast en rekommendation dessutom. Det gäller på trottoarer där det bara finns en trottoar, och då går man så att den som går närmast kanten, och alltså möter bilarna, går till höger, just för att man inte ska få bilarna i ryggen. Då möts man alltså till höger, så att den som kommer närmast bilarna möter dessa med ögonkontakt. Det andra undantaget är gångbroar, men jag antar att de då räknas som en förlängning av trottoaren.
 
Tänk vad lätt det skulle vara om alla följde lagen, bara. Och respekterade hundförare.
 
Inför trafiklära i skolan, och ta tillbaka Anslagstavlan på TV. :-)



Eftersom min app tycker att mitt pass är en intervall på nästan 5 km, så visar den inga splits... Jättemärkligt.

Så därför lånar jag våra splits från Josefins app. :-)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar