lördag 12 januari 2013

Uppdatering av träningen

Nu har jag kört uteslutande på mitt löpband. En summering sedan sist:

121230: 4,43 km på 38,37 minuter

130101: 4,97 km på 43 minuter

130104: 6,55 km på 1,00,01 timme

130107: 7,0 km på 1,00,33 timme

130109: 3,8 km på 35,0 minuter

130110: 5km på 56,16 minuter

Igår hade jag vilodag. J

Jag följer maraprogrammet för sex timmar och det passar just nu ganska bra. Man ska blanda löpning med gång. Men jag har verkligen tappat form sedan i höstas! Jag orkar inte springa så länge sammanhängande så jag får bryta och gå en hel del.

Mitt senaste pass var jobbigt. Jag har känt några gånger att jag inte orkar träna, så jag sköt på schemat en dag och tog en extra vilodag. Jag skulle ha sprungit på tisdagen, men vilade, och sprang istället på onsdagen (9/1), det var ganska tungt, och jag tog det lugnare än enligt schemat, men det kändes bra! Sen på torsdagen måste jag springa igen för att komma ikapp enligt schemat – vilket just nu känns bra! Men vad trött jag var, hela dagen, jag nästan kände hur jag ville komma på ursäkter för att inte springa, för att skjuta upp det en dag. Men jag tog mig i kragen och bytte om, och tänkte att jag inte måste ta i så hårt, bättre att komma iväg och träna lite – än att inte träna alls! Så jag sprang, varvat med gång förstås. Enligt schemat skulle jag börja med att gå i 8 minuter för att sen springa i 11 minuter, gå två * 4 gånger och sedan gå 4 minuter. Allt som allt 60 minuter och 5 km. Jag följde inte det alls utan gick och sprang som jag orkade. Jag bestämde mig för att springa 5 km, även om det tog längre tid, men när jag stannade på 5 km så hade det gått 56,16 minuter! Så jag kände mig rätt nöjd ändå! J

Jag har ju ändrat om lite i kosten också, även om det inte är en så stor förändring för mig eftersom jag redan äter paleo. Men det är klart att det påverkar en liten del, sen är det här första veckan tillbaka på jobbet efter två veckors semester. Jag hoppas att nästa vecka kommer bli bättre. Då hoppas jag att jag kommer orka springa längre tid sammanhängande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar