söndag 29 juli 2012

I fredags hade jag verkligen ont i fötterna, speciellt den vänstra. Avslutade kvällen med att massera fötterna i hopp om att det skulle bli bättre, ett recept som funkat hittills, men jag var orolig för att jag inte skulle kunna träna på lördagen, och jag hade lovat både Trym och Alexandra att de skulle få springa med mig en bit. F*n… Hoppades att det skulle ge sig över natten.

Jag har ju haft mer eller mindre ont i fötterna sedan jag började springa, men det har varit hanterbart. Nu gjorde det ont.

Vaknade på lördagen och kände att det var lite bättre, men fortfarande besvärligt. Jag har försökt Googla på fötter, men det är helt andra fotproblem som kommer upp. Andreas skulle snacka utrustning med sin marsch-kamrat under lördagen, och han är narkossjuksköterska, med andra ord rätt kunnig i anatomi. Man kan ju alltid fråga. Det var inte riktigt planerat, utan frågan var plötsligt bara ställd. Kan jag fråga dig en fråga om fötter? Liksom. J

Och absolut. Vi diskuterade mina problem, hur jag tränar och utrustning mm. Han fick upp några bra bilder på fötter och vi kom fram till att mina fötter förmodligen är överansträngda och lider av en lätt inflammation. Han föreslog tre dagars vila med en kur av Voltaren. Om det då blir bättre är vi på rätt diagnos.

Sagt och gjort. (eller, motvilligt gick jag med på detta eftersom löpningen äntligen flyter på lite, men det gör ju ont, och jag vill inte att det ska bli värre.) Åkte och köpte Voltaren och spackel till källaren. När jag kom hem igen gjorde det förbannat ont i framförallt vänster fot. Helt klart bra med några dagars vila.

Nu är det sent på söndagen och jag har blivit mycket bättre i fötterna! Nästan smärtfri! Dessutom ordinerade han att jag ska ta två veckors asfaltsfri löpning, så på tisdag ska jag springa igen, och då blir det en mild och lugn ”test”-runda i Tyresta (om det inte är för mörkt). Var finns det annars fina grusvägar eller liknande där jag kan springa enkelt efter jobbet? Vill inte springa i skogen när det är mörkt.

Ska snart ta sista dosen Voltaren för dagen. J Sov gott!

4 kommentarer:

  1. Hoppas det var det och att du slipper ha ont framöver. :-)

    Men det viktiga är fråga sig VARFÖR man blev överansträngd. Ökade du tempo eller sträcka fortare än kroppen/muskler/leder/ligament hann bli starkare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag tror jag körde på för hårt. På nåt sätt har jag kvar bilden av mig själv som vältränad i huvudet, och tror att om jag bara kör på så kommer jag snart dit. Men jag måste ju inse att det är ett tag kvar tills dess... :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera