söndag 1 juli 2012

Hej kära blogg! :)

Nu var det ett tag sedan jag skrev sist, och det har berott på att jag har haft för mycket att göra på jobbet och jobbat över mycket. Jag har helt enkelt inte orkat blogga när jag har kommit hem. Jag har däremot skött både kosten och träningen. Jag har fått lite kommentarer från olika håll att jag inte har bloggat och att mina rader varit saknade. Det värmer! J Tack så mycket!



En snabb resumé: Jag sprang Stockholm Marathon som planerat. Jag kände att jag inte skulle klara hela, så jag bestämde att jag bara skulle köra första varvet och kliva av vid stadion, vilket jag gjorde. Jag gjorde väldigt bra tider för att vara mig! J 5km på 35:54, 10km på 1:15:36 (Varav de sista fem på 39:42) Sen dippade jag lite, 15km på 1:58:35 (varav de sista fem på 42:59). Det jag lärde mig var att jag faktiskt kan pressa liiite mer. Jag har varit rädd för att pressa för hårt, för att kunna hålla hela vägen. Det är ju bara att gå lite om jag blir trött! J



På Västerbron fick jag en klapp på axeln, och där sprang Jossan förbi mig! J Sen såg jag inte henne igen. Det roliga var att vi hade ganska lika mellantider. Men det var mycket folk, så hade vi sprungit bredvid varandra så hade vi sett varandra, men absolut inte annars. Men det var kul! Det var väldigt lite publik, men de som var där var så härliga! För att inte nämna funktionärerna. Vilket fantastiskt jobb! Guldstjärnor i massor till er alla! J



Jag behöver väl knappast nämna att det var blött och kallt…? :/



Med vikten har det också gått väldigt bra.

Invägning 17/6: 70,4  -2,1 sedan jag bloggade sist och sedan första augusti 2011 är det nu -27,6kg!!! J

Dagens mått: -6 cm sedan sista blogginlägget.

Vikten stod still under mars, april och maj, men nu äntligen har det lossnat igen. Jag ska se om jag orkar och kommer ihåg att väga mig imorn. Tyvärr så har jag väl dippat i kosten sedan midsommarafton, så jag hoppas att jag vågar väga mig. ;) Jag tycker Froosh är så gott! Så det har blivit lite mycket av just det, och jag åt lite tårta på midsommarafton, vilket magen inte gillade… Ju renare jag äter, ju mer ogillar magen när jag äter ”skräp” och annat jag inte ska äta.



Jag har känt att jag saknat en GPS, och funderade ett tag på hur jag skulle lösa det. Ville först ha en ny pulsklocka, typ Garmin, men sen kände jag att jag faktiskt inte tränar efter pulsen, så varför köpa en sådan. Pulsklocka har jag, om jag skulle få lust att använda den. Jag har dessutom fått skavsår av pulsbandet vid några tillfällen, så ofta har jag bara haft klockan på mig. Min man har en androidmobil med appar, och många vänner har antingen android eller iphone, så jag funderade länge på en av dessa, och kom så småningom fram till att jag ville ha en iphone. Så nu har jag köpt en sådan, med ett superbra skal som är helt vattentätt! Och ska vara slagtåligt, om man råkar tappa mobilen. Jag har inte vågat testa det än. :S Jag är jättenöjd med luren och har idag börjat använda appen från Endomondo, som jag är jättenöjd med! De flesta använder Runkeeper, men jag lutar åt Endomondo. Maken och några till har den, så man kan jämföra sig och tävla mot dem man har i sin vänlista, lite kul, framför allt när man bor på samma ort och kan springa samma spår. J

Dessutom kom Endomondo närmare i sträcka jämfört mot kartan på Jogg.se än vad Runkeeper gjorde. Kan ju vara en tillfällighet… Jag sprang första dagen mot kartan, som jag konstruerade i efterhand, nästa pass – då hade jag fått luren – sprang jag med Runkeeper och nu idag med Endomondo. Jag är mest nöjd med Endomondo, så jag köpte pro-varianten till och med. Jag har inte hunnit sätta mig i den helt och hållet dock.



Jag har ägnat större delen av helgen, fredag och lördag i alla fall, åt att leta efter nya löparskor på nätet. Jag vill ha ett ombyte, en till lärdom efter maran, om (när) jag blir blöt om fötterna. Imorn ska jag åka till en affär och känna och klämma, och se vilken storlek jag ska ha. Det står mellan Merrell Dash Glove och Saucony Hattori. Frågan är bara om inte Hattorin är för dem som varit minimalistiska lite längre än jag. Jag kanske ska vänta med dem ett år…?



Jag har haft en dipp nu efter maran, och bara känt att jag inte orkat! Det kan ha att göra med att jag jobbat så mycket, men jag har inte orkat pressa mig själv. När jag har funderat på varför så har jag även kommit fram till att det kan ha att göra med att jag är rädd för att skada mig igen. Jag har ju sedan 2005 inte kunnat gå ordentligt, och är så fantastiskt glad att jag äntligen kan springa igen! Det finns inget som är värt att förstöra det, så jag har tillåtit mig själv att ta det lugnt, men i bakhuvudet har det mer handlat om rädsla. Det släpper väl ju mer vältränad jag blir, hoppas jag.



Efter att ha haft ont i fötterna ordentligt, pga mitt nya löparsteg, så har jag fokuserat ett tag på just steget, och tagit det lugnt på passen. Det tar rejält på både vader och fötter att springa på tå hela tiden, så jag har varvat jogging med gång, och koncentrerat mig på att arbeta med fötterna och liksom studsa fram. Idag fick jag betalt för det jobbet! J Efter att inte ha kunnat springa mer än typ 2 km i stäck utan att behöva gå, så sprang jag idag 6,3 km utan att gå alls, utan att ens sakta in! Och på tiden 48:10. Det var inte länge sedan jag hade den tiden på 5 km! Känner mig så sjukt glad! Men jag är inte så snabb direkt.. J Tänk på det ni som vill träna med mig. Jag är lååångsam! J

Till saken hör att en kompis som bor precis här också har Endomondo = hon kan se min träning! Och hon är mycket duktigare än jag! Så hela min runda ”jagade” hon mig (men förstås bara i mitt huvud) Så när jag kände mig trött var hon genast där, och jag kände att jag bara inte fick gå, sakta ner eller göra en dålig runda! J Det var väldigt sporrande! Tack E!



Jag fick till ett bra steg, jag tog lite längre steg, men ändå fokus på löpsteget i sig. Jag lyssnade för första gången på musik under rundan. Jag tror aldrig jag har gjort det förut, utom på löparband. Det var faktiskt positivt! Det kändes lättare. Tyvärr var takten för långsam/väldigt för snabb för mig. Jag ska se vad jag kan göra åt det.



Nu har klockan blivit väldigt mycket, så jag ska sova. Får se om jag hittar några skor imorn. J



Natti natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar