tisdag 25 oktober 2011

Nice, Frankrike

Nu är jag hemma från Nice. Jag var där i en vecka nästan, på kurs med jobbet. Det blev absolut ingen träning! :) Men lite promenader fick jag in i alla fall, samt lite shopping. ;)

Det var värre med maten. Inte som det kanske låter, att jag skulle ha ätit en massa onyttingt osv. För det fanns massor med godsaker, bröd och pasta till allt, samt påfyllning av bröd när det tog slut. Nej, som matallergiker var det ren katastrof... Det var tillsagt att jag inte tål mjölk och inte äter mjöl, men det verkade inte ha funkat, för jag fick säga till hela tiden, och sen kom de in med nån köttbit och kokta grönsaker, ofta slungade i smör! Det fanns ju inte heller nån möjlighet att få påfyllning, så jag blev inte helt mätt, utom när vi åt på kinarestaurangen. De använder ju kokosmjölk. :)

Jag brukade fråga om maten innehöll mjölk, och fick ofta till svar att -Nej, (och efter lite eftertanke) men grädde...

På avslutningsmiddagen när jag sa till, så visste de inte riktigt hur de skulle göra, och alla fick vänta på min mat. Kul... Not! In kom sen en extremt blodig - men väldigt fin - biff med kokta grönsaker och pommesfrites. Naturligtvis är det självvalt, men jag äter inte pommes, och blodig biff bara går inte. Jag okade inte "klaga" igen, men en av mina bordskamrater gick med på ett byte, han fick min väldigt blodiga biff (det blev en blodpöl på talriken) och jag fick hans jättegoda kycklingfilé (som hade legat i nån sås som antagligen innehöll mjölk), men det gick bra. När efterrätten kom in var allt förlåtet! Jättegod och fräsh fruktsallad Det var nog sockerlag oxå, men den åt jag så lite jag kunde av.

Jag kände mig nästan konstant hungrig, och fick äta min medhavda nödproviant - nötter och choklad- samt smuggelfrukt från frukosten. :) Men jag är så nöjd att jag inte bara sket i allt och åt nåt bara för att bli ordentligt mätt, men det var lite jobbigt.

När man ska äta gemensamt på en restaurang blir det lite stressigt när det inte är "normal" mat, och jag kunde inte äta överallt. Varken pizza eller burgare, och inte mackor...

Väl hemma igen var det kalas på kalas. Svågern och en kompis fyllde år i lördags, så det blev två kalas, och maken fyllde i söndags, kalas igen. Mycket att ta igen på jobbet i måndags...  Det är först idag jag börjar varva ner efter resan! :)

Men det var det värt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar