onsdag 25 december 2013

131225: Lite filosoferande och tankar kring vikt och mått

Min syster har också lyckats gå ner en massa i vikt, och min äldsta son frågade hur mycket vi skulle gå ner egentligen. Ja, hur mycket mer blir det?

Jag vill väga ca 60 kg, så det är ca 8-9 kg kvar. Jag har gått upp lite nu under julen. Min syster har ca 4 kg kvar till sin målvikt. Ingen reagerade på hennes mål, men det blev reaktioner på mitt mål. Igen...
- Du måste tänka på att du är äldre nu, du kan inte väga som innan du fick barn!

(Jag vägde 55 kg innan jag fick mitt äldsta barn för 23 år sedan, och jag vägde ca 57-58 kg innan jag fick mitt tredje barn för 8 år sedan, att då ha som mål att väga lite mer än vad jag gjorde då...? Tydligen så räcker det inte, jag måste helt enkelt väga mer)

Diskussionen blev inte så lång, men det känns lite tröttsamt. Vad är det jag utsöndrar eller säger som triggar igång folk?

Anyway... Jag började fundera lite över storlekar. Det blev ännu tydligare när jag hittade mitt gamla regnställ i hallen, som jag köpte för ca två år sedan när jag började mina PW. Det var i storlek 46-48! Jag skrattade när jag såg det, och måste givetvis testa det. Jag hade då mina tights på mig, och utanpå dem, mina fodrade vintertigts (som är lite för stora) men jösses vad stora byxorna var! :D Och för att inte tala om jackan! Men det får hänga kvar, det kan vara bra att kasta på sig på en eventuell regnig hundpromenad.

Men då hade jag alltså nästan stl 48, nu har jag stl 40 (vilket är M idag...)
När jag var yngre, för typ 8 år sedan, så hade jag stl 34/36, men nu skulle jag med andra ord vara ganska nöjd med 38, lite mindre än vad jag har idag, och en Medium. På vilket sätt är detta orimligt?

Jag har med andra ord gått upp ca 6 storlekar, om man räknar alla individuellt, 36 - 38 - 40 - 42 - 44- 46- 48, och jag vill gå ner 5 storlekar. Har jag inte då räknat in att jag inte kommer vara lika smal som "innan jag fick barn" (tydligen räknas alla barn in, inte bara det första).

Så, lite inspirerad av den diskussionen, dagens löppass och klädprovning så beslutade jag mig för att starta Operation Minska I Storlek. Funderar nu på om mitt mål inte faktiskt ska vara 58 kg dessutom, bara för att, liksom. För att bevisa att det går.

Såg dessutom på min app att det endast är 157 dagar kvar till Marathon. Så nu är det dags att lägga in Turbon!

Men jag börjar imorn. :D Nu ska jag se på film och äta dadlar.
God kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar