söndag 4 augusti 2013

130730: äntligen gjorde jag eget hasselnötssmör

Jag har länge tänkt att jag ska göra eget hasselnötssmör, eftersom jag äter en hel del av det, men jag har hela tiden valt den bekväma vägen, och köpt. Nu fick jag arslet ur vagnen och gjorde det själv! :)

Det tog jättelång tid! Jag trodde att min matberedare skulle gå sönder av att köra så hårt, så den fick vila i omgångar, vilket gjorde att det tog lång tid. I effektiv tid vet jag inte riktigt hur det kan ha blivit, men jag passade på att göra en del annat under tiden maskinen fick vila, så det tog ca 1,5 timmar innan jag var nöjd. Min matberedare är ca 22 år gammal, så det kan hända att det hade gått bättre med en mer modern (med mer effekt) men så här blev det:

 

 

Och mitt favorit-snack, mosad banan med hasselsmör!

Det ser ju inte så gott ut, men det är det godaste jag vet. Jag har utvecklat ett beroende av detta. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar