torsdag 18 juni 2015

150618: Fantastiskt god "bea", eller smaksatt majonnäs

Efter många försök att göra en god bea har jag äntligen hittat rätt blandning. Det smakar inte riktigt bea, men det är en bra grund. I princip gör jag en majonnäs, som jag kryddar.

Grundreceptet är:
1 ägg
1 dl neutral olja
en skvätt citron, helst från en citron
salt
dill
vitpeppar
Oljan och äggen ska ha samma temperatur, så jag förvarar oljan i kylskåpet.

Jag tänkte testa att göra dubbel sats, så det blev två ägg.

Knäck äggen i en mixerkanna
Häll i oljan

Häll i citronsaften

Ser lite kul ut...

I med kryddorna

Ställ mixern i botten och håll den stilla, kör mixern några minuter, utan att röra på den. Jag har märkt att ljudet ändras lite, och då är det dags att långsamt och försiktigt vicka mixerstaven fram och tillbaka, långsamt, tills allt blandats.

Det tar en stund, så ha tålamod.

Till slut kan man köra på lite mer och se till att även det sista blir blandat.

Färdigt! Och den är så god! Man kan variera kryddorna så att den passar till allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar