måndag 9 februari 2015

150209: Trippelblogga med Svenska Paleoklubben

Nu är det äntligen dags! Samarbetet mellan mig, Cecilia och Kalle med Svenska Paleoklubben. Jag kommer att vara en del av en trio som kommer blogga på måndagar framöver, och vi kommer turas om med inlägg i varierande utsträckning. Det ska bli så kul!

Här är blogginlägget kopierat i sin helhet, och originalet kan ni hitta här: http://www.swedishpaleo.se/nu-kor-vi-trippelbloggen/

 

Nu kör vi TRIPPELBLOGGEN

Dags för TRIPPELBLOGGEN att göra debut på Swedish Paleo! Som du hör på namnet så är vi tre författare som publicerar inläggen gemensamt. Och vi – det är Anna Skoglund, Kalle Kammonen och Cecilia Nisbet Nilsson. En gång i veckan lägger vi ut en längre artikel där vi alla tre bidrar till innehållet.  Välkomna för nu kör vi!

Anna: 
Anna porträtt1
Krönika. Om vikten av att leka
En paleolitisk livsstil innebär så mycket mer än bara maten, även om maten naturligitvis är den största biten, men det finns fler saker som är nästan lika viktiga, så som sömn, och faktiskt lek. Precis som att huka sig, och att vara i rörelse i övrigt, så är leken en nästan bortglömd konstart i vårt moderna samhälle. Om man har lagom stora barn så kan leken redan finnas som en naturlig del, men vad gör man när barnen blir äldre och bara tycker att mamma och pappa är pinsamma? Lånar grannens? Det kanske beror på hur väl man känner dem. Men barn ger ju en naturligt inställning till lek. Att se på världen med barns ögon kan ge rätt spännande perspektiv på tillvaron.
Min grannes barn, som jag inte lånade vid det här tillfället, klättrade upp på deras täckta bilsläp och hade jättekul, tills de kom på att de kunde försöka komma upp på garaget därifrån. De lyckades inte, men de gjorde tappra försök. Jag minns att jag själv klättrade upp på vårt garage som liten, och hoppade ner, i snödrivan som då hade bildats av vinden. Och jag kommer ihåg att det var jättekul. Men jag känner inte för att hoppa från garage igen, men lite lek i snön kan jag kanske få in.
Jag har ju turen att ha en 8-årig tjej och 11-årig kille hemma. Att ta sig över tröskeln och komma ut kan ibland vara en utmaning, men när vi väl är ute så har vi kul allihopa, och just nu har vi massor av snö på tomten. Man behöver ju inte hoppa från garaget, man kan ju hoppa runt i snön som den är. Ja, det låter som en fin avslutning på veckan. Och får jag inte med mig ungarna så får jag väl ta med mig hunden. Han gillar snö. /Anna

Kalle:
Kalle3
Har du hukat dig på sistone…? Vill du lära dig mer om magens betydelse? Hur kan ett bra bett fungera och vad är substans P?
I våra ”Pärlor från världens alla hörn” presenterar jag olika intressanta ämnen från det som kommer därute. Detta presenteras utan något budskap om rätt eller fel. Jag vill bara dela med mig av sådant som jag tycker är intressant. Eller att det är något som jag själv använder och tycker är bra.
Som hälsobloggare skriver jag t ex om hur det kan vara bra för oss att sitta på huk.  Jag peppar alla till att ta sig an utmaningen att göra det som en del av varje dag! Läs om det HÄR. Mellan 9-16 februari pågår detta event om magen där ett antal experter intervjuas: Omgångens summit Det är gratis att anmäla sig och det brukar också gå att köpa allt för rimliga pengar. Gå med och lär dig om magen!
Så ett sista tips från mig: Dave Asprey intervjuar Dwight Jennings kring vår käke och hur han anser att den bör fungera. Käken och dess funktion är en stor bidragande faktor till vår hälsa. Hur är ditt bett?  /Kalle

 Cecilia:
Cecilia porträtt
Jag vill tipsa om bra paleosidor här i första trippelbloggen. Här är tre stycken som jag följer så gott som dagligen! Det blir många fler framöver.
1. The Paleo Mom Sarah Ballantyne, doktor, som skriver om paleo utifrån ett autoimmunt perspektiv. Massor av nördiga fakta, vetenskap och bra recept.
2. Paleo Leap Härlig sajt med vanlig basic paleomat. De publicerar mycket och ofta. Följ dem på Facebook också. Här.
3. Against All Grain Med underbara Danielle Walker som skrivit en bestseller med samma namn som sajten. Hon har ätit sig frisk från sina problem med hjälp av paleo. Alla dessa sajter bidrar mycket till inspiration för mig. Hoppas du gillar dem också. / Cecilia
Tack för idag och vi avslutar med något roligt också: https://www.youtube.com/watch?v=QxiHnhm8MCw Hoppas detta får dig att le och skratta! Det är viktigt med glädje.

Anna, Cecilia & Kalle
Trippelbloggare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar