söndag 8 februari 2015

150207: barnkalas och kompromisser man inte vill ta

Mina barn är tyvärr inte paleo, hur mycket jag än försöker få dem att bli det. Det är en kamp mot samhället, känner jag, för de får socker via det som de äter i skolan, och kräver godis och annat. De får inte så mycket av det andra, men de får lite, tyvärr. Men jag begränsar det så mycket jag bara kan. Jag försöker få dem att välja en tidning istället för godis, men det går sådär, men de får max ta 5 små godibitar, vilket de har accepterat.

Hur ska man göra med kalas nu för tiden...? Med allt som jag nu vet om kroppen och om socker så vill jag inte bidra till sockerkulturen, men går det att bryta? Inte helt och hållet visade det sig.
Jag tror ändå att jag gjorde ett bättre kalas vad gäller just socker.
Jag gjorde en klassisk LCHF-tårta. :D Vattenmelon med grädde på. Alexandra dekorerade med vindruvor och tomtebloss (ha inte tomtebloss på tårta, det blir sot på grädden! :S )

Alla tog glatt en bit av tårtan, utom en som vägrade. Hon gillade inte vattenmelon sa hon, och en annan tjej höll med, men hon hade fått en bit redan, som hon hade velat. Det visade sig att hon bara ville ha grädden.

De andra tjejerna åt glatt upp sina bitar, med lite extra vindruvor på sidan.

Efter tårtan bjöd vi på fruktsallad med glass och grädde, och krossad choklad och glassåser. En kompromiss med dottern och maken, och dotterns kompis som var med när vi handlade. Man måste tydligen ha lite sockersaker.

Allt var upplagt i olika skålar så fick tjejerna ta det de ville ha. Två tjejer samt min dotter utbrast spontant att det här var det bästa kalaset de hade varit på, så det var lite kul att höra. Det fanns nämligen inga bullar, kakor eller kex, bara fruktsallad med tillbehör. (Även om vissa av tillbehören innehöll socker, så känns det som att det var bra mycket mindre socker än vad det brukar vara, så nästa gång kanske jag kan få det helt som jag vill ha det. :) )

Festade till det lite själv också. Vattenmelon, mango, banan, vindruvor och mandelkross. Supergott, men inte helt W30, men W30-ish kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar