söndag 24 augusti 2014

140824: på't igen. Med hjälp av en hare. :-)

Jag och Josefin hade bestämt att springa ihop idag, så jag kände mig på topp! Efter lite trixande med tider så var vi äntligen iväg. Enligt min app så skulle jag springa i 7,37-tempo, och Josefin är bättre än mig, så hon skulle hålla tempot. Och hon drog iväg!
 
Första km gick fort! Men det kändes bra, men sen försökte vi dra ner lite på tempot.
 
En sak som jag tycker är riktigt märklig är folk man möter. De allra flesta tror att de kör bil i skogen och håller till höger. Och hundförare har alltid hunden på sin vänstra sida, och hunden ska inte möta mötande människor, utan det ska hundföraren göra. Men folk är villiga att kliva av stigen bara för att kunna hålla till höger...! Josefin låg två steg före mig, och är inte så van vid att försöka få mötande att byta sida, men jag försökte hålla min linje, och folk kliver av stigen! När det finns hur mycket plats som helst till mitt höger!
 
Vi har högertrafik i Sverige, det betyder att man går till vänster. Punkt! Samma sak gäller på gång- och cykelvägar. Det är väl ingen som först möter en cyklist till vänster, och sen springer över på höger sida när man möter en gående. Då kan man ju bli påkörd bakifrån om det råkar komma en cyklist därifrån, som då den du möter gåendes, ska möta till vänster. Det blir ett j*vla kryssande! Nej, när man går så räknas man som gående även när man möter andra gående. Applicera samma scenario på en mindre trafikerad bilväg. Ska du då korsa bilvägen för att det kommer en gående på andra sidan gatan? Ska den då vänta tills det är fritt för dig att gå över? Eller ska den personen gå över?
 
Eller så var alla jag mötte idag, som höll höger i skogen, från typ England, och glömde att de var i ett annat land, så kan det ju vara, för många hade packning på sig...
 
Nog om det, idag...
 

Efteråt kändes det så himla bra! Samtidigt som kroppen var trött hade huvudet fått mer energi. En känsla jag inte haft på flera år! Så brukade jag känna efter träning, så det var en helt underbar känsla idag.
 
Totalt gick det fortare än planerat, men det var bra. Det funkar. Det är värre när det är tvärt om, och det tar längre tid.
 
Och Barack var jätteduktig, och fick många komplimanger i skogen. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar