lördag 19 september 2015

150919: Tillbaka till skolbänken...




Fast utan bänk. 😃 För första gången i mitt liv har jag gått med i en löpargrupp, Runacademy. Så himla kul! Och dessutom gick jag med i RönnischRunningschool med Lovisa Sandström, Lofsan. Hon var så himla grym! Lite olika saker de fokuserar på, så jag tror det kommer funka.

 
Första tillfället med Runacademy blev för min del i Huddinge. Det är bra att man kan byta ort vid behov. Min ordinarie ort är i Zinkens damm, och i onsdags tränade jag där. Det var en så otrolig kick! Det var så kul! När den här omgången är slut så kommer jag fortsätta!

Vi började med att jogga till Tantolunden, hela högen. Vi fick roliga reaktioner på vägen, för vi var ju så många, trots att vi delades upp i olika grupper. Jag går i basgruppen, och när vi kom fram så delades även vi upp i två grupper. Det var mest kvinnor i min grupp. Eller nästan bara faktiskt. Vi körde sen löpskolning med fokus på tre övningar. Höga knän, tripping och en variant av hälkick. Sen körde vi intervaller, och joggade tillbaka till Zinken.

Det är stort fokus på steget, och hur man faktiskt springer. Mycket löpskolning och vad man ska tänka på. Väldigt bra. Och tufft! Men när det väl sitter kommer allt att flyta så mycket bättre. När jag åkte hem i onsdags var jag helt slut.




Dagen efter, i torsdags,  var det dags för RönnischRunningschool.
I Rönnischbutiken, innan vi gav oss iväg till Humlegården för intervaller och löparstyrka specifikt för kvinnor, så gick Lovisa igenom vad vi skulle göra och var vi skulle ta vägen. Sagt och gjort. Vi började med att jogga till Humlegården, nästan 100 kvinnor tillsammans. Så ballt! 

Sen körde vi intervaller ett tag för att sen köra lite grym löparstyrka, speciellt för kvinnor och löpare. 
Hon såg direkt att jag var svag i bålen och "rädd" för att göra vissa övningar, så hon tipsade om en app som heter Mammamage, just för mammor. Så den ska jag oxå börja köra, för att stärka bålen. Plankan, tillexempel, var inte bra för mig, eftersom jag är svag i de inre magmusklerna, den sk korsetten, efter tre graviditeter. Den snarare förvärrar eftersom jag inte klarar av att hålla spänningen som man ska.

 
Lovisa går igenom upplägget inför styrkedele av passet.
Bara tjejer, och jättehärlig stämning! Det blev för min del ett ganska tufft pass på lagom nivå, och jag lärde mig jättemycket!

Så från att vara helt självlärd och bara springa med kompisar då och då, så är jag plötsligt med i två olika löpargrupper. Det är helt klart en nytändning!

PS. Jag fick mycket beröm för mitt löpsteg och teknik  i båda grupperna från tränarna. 👍😃💃🏼Ds.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar